Event

Invitation to event: Doing radical politics in an apolitical city

När: 2026-06-03 18:00
Var: Svarta Koppen, Sevedsgatan 1B, Malmö, Malmö

In recent years, we have witnessed how the mainstream political climate has progressively moved to the right, towards digestible populism and away from ideological and political ideas, thoughts, and discussions. The radical autonomous and anti-authoritarian movement has traditionally constituted an opposite pole to this. Yet, there are strong indications that the movement currently tends to fall in the same trap of moving away from political ideas . Our meetings, events, and assemblies do not prioritize ideological discussions, they focus instead on moral/ethical standpoints, romantization of the welfare state or are limited to practical or procedural politics. We in SödrⒶ Klubben invite you to a collective discussion event about the local radical autonomous movement's apolitical tendencies, meaningless cancel culture, sectarianism, populism, and pity politics, as well as ways to push forward a radical political agenda in an increasingly apolitical city. Come and join us in a constructive and creative dialogue about how to bring back politics to our movement.

SödrⒶ Klubben

Kommentarer

håller med Hon med kniv. Det är sorgligt för vår rörelse att folk sitter här och diskuterar petitesser medan vår rörelses största skandal på mer än 10 år verkar pågå?

https://www.sydsvenskan.se/malmo/anna-blev-sapo-informator-i-malmos-autonoma-vanster/

Region Skåne

måste säga att hela den här diskussion är direkt pinsam och man funderar ju på om diskussionerna inom auto-vänstern alltid varit på den här låga nivån eller om det bara gäller den här generationen och vad säger det egentligen. framtiden ser inte ljus ut om det här är det bästa ni kan gör

Saint M

Hur görs kritik sig bäst i egna slutna rum. Polarisering sker när man stannar i sina egna grupperingar. Många har skrivit seriöst och jag förstår att folk till sist trollar när SK aldrig bemöter kritik eller tar ansvar för sitt dåliga beteende.

Kritiken som lyfts är politisk i allra högsta grad. Dels gällande sexköpsfrågan men även som Ritchard Gadd tar upp gällande elitism och härskartekniker.

Vad är skillnaden på en neurodiversiv person och en person med funktionshinder?

Hur används anonymitet av gemene man?

Det mest basala av politiska ställningstaganden är väl att begära att kamrater ska kunna bete sig i möblerade rum. Har en människa en förkastlig syn på andra människor, har jag väldigt svårt att bedriva ett politiskt samröre med denne person.

Kritiken som kom gällande KSE var en klar linje. Det pratas från SK om att det skickats hemliga motioner (till deras mejl).

Sedan när övriga grupper ger sina åsikter och säger detta är vi beredda att samarbeta kring. Så väljer SK att lämna sen kallar de sig uteslutna. Det är okamratligt.

Läs om ditt egna sista stycke. Jag har själv läst det tre gånger, och det är verkligen chockerande att du inte är med i SK. Du hade mått som fisken i vattnet där.

LOGGARUTSNART

snälla region skåne, det var för 6 år sedan och folk har känt till dettta ett tag. Det är inte den största skandalen på 10 år.

Ja psykiskt sjuka människor är i större risk att påverkas av snuten. Det är inte den första och inte den sista gången detta kommer ske.

Hörsamma vad folk anser vara osolidariskt beteende. Försök vara bättre kamrater.

peace&love

Hade ju varit intressant att höra hur det gick igår, någon som vill dela med sig?

Nyfiken

Tack, det blev en trevlig pratstund @Nyfiken, med både nya och gamla ansikten. Vi hade samtal om abolitionism, prefigurativ politik, och andra intressanta ämnen. Tyvärr var tiden emot oss, och vi var tvungna att runda av när vi egentligen skulle vilja fortsätta diskussionerna, men flertalet var positiva till att fortsätta samtalen vid ett eventuellt senare tillfälle. Överlag väldigt positivt helt enkelt!

SK

@LOGGARUTSNART Var det du skrev något som du riktade mot vad jag skrev? Det finns mycket att skriva, men det är förmodligen bättre för diskussionen om du förtydligare lite till.

Hob med kniv

Jag blir så innerligt trött på någon/några(?) personers kommentarer och beteende här på gatorna. Att munhuggas på internet (oavsett vad det faktiskt är vi publicerar) må vara vissa enstaka personers sätt att kommunicera. Det får stå för er. Nej, jag beskyller inte hela grupper för ditt/era beteenden, och tänker inte heller så göra. Det vore bara ett sätt att provocera och marginalisera. Det kanske du/ni också skulle tänka på. Däremot bryr jag mig om gruppers politiska ställningstaganden, och vill mer än gärna ha mer diskussion kring det.

Att vi skulle "mobba ut grupper genom massutskick med rena lögner" är ett påstående som jag gärna skulle vilja höra mer om. Av solidaritet och politisk kultur är det inte officiellt publicerat. Jag tror att du/ni också förstår varför. Provocera inte fram vad du inte önskar. Ni hade kunnat svara på mail, men i stället väljer du att komma med lösrykta kommentarer utan något innehåll. "Så fort någon säger ifrån ryggar ni tillbaka", är du allvarlig? Hur många möten har vi inte deltagit i? Hur många inbjudningar till diskussioner har ni inte fått? Samtidigt; "att samarbeta med SK känns nästan som att dejta en snubbe". Tidigare var vi också rasfixerade liberaler, mansseparatister, CIS-snubbar, osv osv osv. Snacka om mobbare och försök till marginalisering...

Jag får ofta kritik för att mitt tålamod är alldeles för långt, kanske med rätta, men nu är det slut. Du/ni vet vilka vi är. Det har funnits oändliga möjligheter att dyka upp i möblerade rum och bete sig, kanske tom med en trevlig syn på människor, så hade vi kunnat diskutera politik, skapa bättre förståelse för varandras analyser, hitta ideologiska skillnader osv. Är du/ni intresserade av att trolla så skapa ett konto på flashback i stället.

Internethatare, och annan från SK

Tidigare Sida 2

Kommentera

captcha