Hej!
Jag rekommendera den här review om Malms böcker... Super intressant kritik:
https://lefttwothree.org/ecological_leninism/
Värt att läsa!
Hello!
Welcome to a study circle on Andreas Malms book "How to blow up a
pipeline". We read one Chapter for each time we meet, and then we
discuss together. No pre-experience needed, it will be a relaxed
discussion and nice hangout too :).
See you at india däck 22/2 , 15/3 5/4
18:00. bring friends and comrades!
Date and Time:
Tuesday 22 February 18:00
Tuesday 15 March 18:00
Tuesday 5 April 18:00
Autonom Organisering
Hej!
Jag rekommendera den här review om Malms böcker... Super intressant kritik:
https://lefttwothree.org/ecological_leninism/
Värt att läsa!
xxxxxxx
Jag tycker inte kritiken mot How to blow up a pipeline är jätteintressant, men studiecirkel är ju helt rätt drag då boken mest lyfter frågan och inte gör någon konkret plan av den. Om invändningarna:
1. "But violence vs. nonviolence, property destruction: good or bad?, and
the question of “At what point do we escalate?” have been discussed in
radical circles for as long as I can remember. I don’t think Malm adds
anything new to them."
Grejen är att ingen bryr sig om vad radikala kretsar diskuterar. Nu har vi däremot en situation där den breda klimatrörelsen, inte minst genom FFF, samlat miljontals på gatorna och uppnått ungefär ingenting. Det är helt nya människor som behöver diskutera.
2. "One possibility is that Malm ignores the Sámi because all Swedish leftists do. Another is that it’s always easier to point to struggles far away because the ones at home raise complications too bothersome to deal with."
Boken handlar om möjligheterna att sabotera fossil infrastruktur och eliternas lyxkonsumtion. Inget av detta finns i Sápmi.
Softlinekille
"Boken handlar om möjligheterna att sabotera fossil infrastruktur och eliternas lyxkonsumtion. Inget av detta finns i Sápmi."
INGET AV DETTA FINNS I SÁPMI???
Men har du hört om GÁLLOK? Vet du vad Beowulf ville göra och fortfarande pressa för i Lappland?
Asså, jag förstår att man blir så kåt med en sån härligt gubbe som Malm. Men shit... ändå intressant att kolla mer på de praktiska exempel än att fastna på teori.
Sapmitjej
Håller med om att Sapmí inte fått alls tillräckligt stor plats i den svenska vänstern, med det sagt tycker jag att trenden ser positiv ut - de senaste åren har frågon om kolonialiseringen i norr kommit upp allt mer på agendan, antagligen tack vara initiativ som Skogsupproret men även att frågorna uppmärksammats i liberal media. Så att hela den svenska vänstern skulle ignorerar Sapmí är ju helt enkelt inte sant, och med en så svag rörelse kan det vara svårt med ännu ett fokus även om det såklart kan finnas en poäng rent strategiskt att skifta fokus.
Livsstilskommunist
Min upplevelse är nog tvärtom, att Sapmi får extremt stor uppmärksamhet i relation till mycket annat och att det hör ihop med essentialisering och exotifiering av ursprungsbefolkning. Vänstern älskar ju allt som är "genuint" och "naturligt", idéer som är i grund och botten helt reaktionära. Som värst speglar detta sig i unkna idéer om att ett "folk" (samer) skulle ha en naturlig rätt till ett land ("Sapmi"), som att folkgrupper är naturliga och att nationer är naturliga! Det är ju rasbiologisk essentialism.
Det är viktigt med kamper i Sapmí (som överallt) och det finns ett viktigt arbete att koppla ihop kolonialism, kapitalism, patriarkat och miljöförstörelse. Vi borde dock bli mer inspirerade av Öcalans idéer om antinationalism snarare än att bara återuppliva gamla kassa idéer om folk och nation.
Hob med kniv