Inlägg

2021-03-29

Har Allt Åt Alla lämnat (lol) den autonoma rörelsen?

Jag läste det senaste numret av aåa:s magasin Svärm och fick intrycket att medlemmarna i aåa har bestämt sig att lämna rörelsen. Stort respekt och önskar de lycka till. Men det som slog mig efteråt var att aåa:are inte bara lämnat utan har bestämt sig också att rörelsen är död och begraven. I de tre artiklarna som skrevs av olika aåa:are används begrepp och uttryck såsom "nästa steg för den autonoma rörelsen är att lämna sig själv bakom sig med sikte på nya sätt att förstå och göra politik", "post-autonom situation", "Istället för att konstituera en rörelse som inte finns borde vi konstitutera Allt åt alla" osv osv...

Ursäkta mig vänner från AÅA, men det är minst sagt hybris att genom en intern process av självkritik och politisk dead end som vi har full förståelse för (svårt att vara autonom och sosse samtidigt) att bestämma er att resten av oss är historia bara för att ni inte kan bära vikten av en autonomo praxis.

Vill höra va andra kamrater tycker och tänker kring detta. Här kommer också länken till de artiklarna jag läste..

https://alltatalla.se/valet-att-lamna-det-autonoma...

https://alltatalla.se/vad-var-den-autonoma-rorelse...

https://alltatalla.se/att-agera-i-en-post-autonom-...

Allt Åt Palla

Kommentarer

Det är ganska sjukt att Allt åt alla släpper ett sånt här nummer precis innan den här aktionen. Folk verkar tro att bara för att vi blir färre, äldre och har mindre lokaler för tillfället så minskar det styrkan i direkt aktion och handlingens propaganda. Så länge det finns två–tre polare i Sverige som gör aktioner (bannerdrops m.m.) så existerar också de autonoma. Men när man är med i en grupp som bara letar efter det häftiga nya fattar man väl såklart inte sånt.

Svärms redaktör

Att man sätter eld på ett IKEA så att man kan göra ett inlägg på gatorna för att motsätta sig regimen i Belarus är knappast en "direkt aktion". Det är opinionsbildning med eld. Om det verkligen är det bästa den autonoma rörelsen har att erbjuda så är det nog rätt dystert. En direkt aktion, i sitt egentliga betydelse, handlar ju som ordet beskriver en aktion som uppnår, eller siktar att uppnå, ett specifikt mål direkt. Att ockupera en byggnad, att utföra en viss blockad, strejk, stoppa nazister, och så vidare.

svärmarlite

svar till svärms redaktör:

jag undrar om det inte krävs mer för att räknas som en rörelse?

autonom

Från wikipedia dvs basics:

Both direct action and actions appealing to others can include nonviolent and violent activities which target persons, groups, or property deemed offensive to the action participants. Nonviolent direct action may include sit-ins, strikes, street blockades, sabotage, and counter-economics. Violent direct action may include political violence, assault, arson and property destruction.

Kolla upp dina definitioner av direct action, (fd.)kamrat!

Action directe

Fast vad menar du nu? Fokuset i min kommentar var inte på just förstörelse utan att man gör det i opinionsbildnings syfte i praktiken. Belarus regimen påverkas verkligen inte av att man sätter lite eld på IKEA i Malmö, frågan är hur mycket IKEA bryr sig ens.

svärmarlite

Allt åt Alla har snackat om att de inte är autonoma väldigt länge. Tyvärr så är de fortfarande de facto en del av rörelsen och plockar ut aktivister, resurser, påverkar olika linjer, mm i olika autonoma mobiliseringar och sammanhang. Om de nu INTE är en del av rörelsen, varför är de då kvar på det här sättet? Det vore kanske lättast om vi alla bara separerade, så kan de göra sin grej i lugn och ro och alla andra vara autonoma.

Hob med kniv

"Så länge det finns två–tre polare i Sverige som gör aktioner (bannerdrops m.m.) så existerar också de autonoma".

Lustigt att Svärms redaktör tror att ARNA, AFA, Syndikalisterna, djuraktivister, bokcafé, skrivprojekt, politiska nätverk, politiska grupper, antifa nätverk, bokmässor, osv utgör två-tre polare... Det är visst en tyst period och många är ansvariga för det (inkl er). Men det är så småsint och småaktigt att tro att bara för att ni är färdiga med ett visst ideologiskt ramverk och praxis, det existerar inte längre.

Ingen vill hålla er kvar. Ni får lämna eller whatever. Men snälla, ni behöver inte motivera ert beslut genom att förklara en hel rörelse död. Det är osmakligt och arrogant. Vi förstår att ni har gått vidare och att ni har upptäckt nya spännande verktyg och kompisar. Kul! Lycka till med det...

Allt Åt Palla

@svärmarlite du skrev: "är knappast en "direkt aktion"". Oavsett hur du definierar det och om det har betydelse eller ej (du förkastar en historisk politisk praktik som radikala vänster rörelser har använt sig av i decennier), förstörelse är en form av direkt aktion. Så är det bara...

Action directe

@action directe ni kanske ska läsa wikipedia artikeln om performative activism?

rumena kerry

@rumena kerry vilka är VI? Vad har performative activism (dvs att marknadsföra ett namn, ett logo, och agera under ett paraplybegrepp som ett parti) med direkt aktion att göra? Direkt aktion som är anonym, utan socialt kapital, och känner sig inte hemma på internet som NI gör. Kolla på spegeln istället när du pratar om performative activism...

Action directe

Från den tredje länkade texten:
"Jag ser det som att vi står i ett vägskäl: antingen fortsätter vi försöka knyta våra praktiker till en autonom rörelse som inte längre existerar eller [...] så bestämmer vi oss för att Allt åt alla ska vara den konstituerande verktygslådan [...] Vår utmaning är, menar jag, att få fler människor att knyta sin politiska erfarenhet och praktiker till Allt åt alla. [...] Målet: en större och starkare verktygslåda som ökar möjligheten att vinna konflikter och med förmågan att organisera fler."

"Sluta kalla er autonoma och gå med oss istället". Otroligt arrogant skrivet av aåa, de verkar inte ens vilja få till en kvalitativ förändring, utan bara att folk ska sluta vara så jobbiga och bara göra som de säger, i deras organisation, istället.
Även ett intressant blandade av "vi" som i fAåA och "vi" som den utomparlamentariska vänstern.

Allt åt Allt åt Alla

Den autonoma rörelsen är död, länge leve Allt Åt Alla!

Alltså snacka om mervärdighetskomplex..

Resentement

@action directe en aktion som varken ikea eller vitryssland bryr sig om och som bara beskrivs som en brand i sydsvenskan, skulle nog inte kunna beskrivas som något annat än performativ. oavsett om det är direkt aktion eller inte.

rumena kerry

Det här är tydligt.

AÅA medlemmar kan inte längre identifieras sig med arbetarklassen eftersom nästan alla ligger väl (och många kommer därifrån) i medelklass. Arkitekter, tjänstemän, journalister, småföretagare, t.om politiker... Och i stället för att vara en del av motståndet eller utveckla en mer avancerade kritik mot kapitalismen, vägrar lämna marxistiska analyser och föredrar att explodera allt.

Även om du ligger i en priviligerad position, kan du fortsätta att vara i solidaritet med andra och i en allierade position.

Men vi måste vara glada. Det här visas vad är det politiskt projektet och vad handlade om.

Ta allt och ger till alla

Jag förstår faktiskt inte riktigt upprördheten hos TS och andra. När jag var med i SUF (2014-2020) förhöll vi oss till de autonoma grupperna ungefär som till UV och RKU, de enda som höll på och gafflade om ”den autonoma rörelsen” var 30+ och irrelevanta.

Vad är det som rör sig i den ”autonoma rörelsen” om den nu är så bra

Pallt åt alla

Hate to break it to you kids men den autonoma rörelsen har varit död i säkert 15 år. Den blir liksom inte mindre död bara för att det fortfarande finns grupper som gör aktiviteter.

Sen att mellanskiktskidsen i AåA tar ett steg tillbaka in i leninismen, och kallar det ett steg fram, beror nog mycket på att det är det enda sättet som dom kan rättfärdiga sin egen fortsatta existens. Men det ändrar inte på att dom är lika döda som resten av den autonoma rörelsen. Dead man walking!

@

Det intressanta är väl att diskutera mer strategiskt och övergripande. Allt åt Alla har funnits i mer än tio år nu, och då borde det väl gå att utvärdera det på ett kamratligt sätt utan att försöka såra varandra.

AÅA har ju haft ungefär samma linje hela tiden. Vi måste bort ifrån det subkulturella och gå till massorna, och det gör vi bäst genom stadskamp.

Om vi kan gå med på en sådan definition så kan vi kanske utvärdera hur det har gått. Det verkar ju inte finnas några större segrar, och om vi alltså inte ser Allt åt Alla som en del av den autonoma rörelsen så verkar de ju svagare idag än tidigare. Idag finns väl AÅA bara på tre orter, eller? Om de alltså inte vill se sig själva som en del av den autonoma rörelsen så kommer ju inte eventuella motargument om att det inte går bättre för andra fungera heller. Och vidare, på tio år så har vi inte sett en enorm utväxt av AÅA eller framväxten av den typen av kamper och framgångar som de velat främja.

Det är ju såklart ingenting som är bra. Det vore ju super om det fanns en massa arga hyresgästsföreningar, människor som kom samman i staden, om det gick att ställa av en identitet och sedan så sakteliga bygga en rörelse. Ingen skulle väl bli arg över det. Poängen är att det inte har fungerat på tio år. Det låter ju lite märkligt när AÅA-medlemmar upprepar samma saker som de sa när de började, dvs. att de skulle hitta nya praktiker, att om vi tog av de svarta jackorna skulle vi kunna bygga en rörelse underifrån, att stadskampen var nyckeln, mm. De har haft tio år på sig, så varför har vi inte sett framgångar?

Det är någonstans i den här frågeställningen som vi kanske kan ha en intressant diskussion utan pajkastning.

Hob med kniv

Lika bra. Vi måste snarare fokusera på att bekämpa islamofobi och den systematiska rasismen i Sverige bland alla fega vita män ..

JennL

Signaturen "Ta allt och ger till alla" tror jag har helt fel i att aåa inte skulle vara arbetarklass. Jag har bara träffat medlemmar ur två lokalgrupper och vad jag vet om dom så är ingen medelklass, kanske någon enstaka. Jag upplever att aåa(iaf lokalt) länge haft problem, och några verkar vilja rädda skutan, hur många? Min upplevelse är att 1, 2 idioter kan förstöra totalt för valfritt förbund(och kanske även orgs, grupper), och på så vis, t.ex. stöta bort nyfikna och nya. Aåa har dock många väldigt bra individer också, som verkar "stå ut". Sammansättningen, vilka som är med, är avgörande, som jag ser det. Att "utvecklingen" på en del håll inom aåa(och kanske på andra håll i rörelsen) gjorts till liktydigt med breddning, har påverkat negativt. Det är ju inte som om man är emot något, enbart för att det inte står inskrivet i stadgar eller program eller diskuteras på möten och liknande. Det saknas knappast grejer/områden/aktioner att göra, även under covid-19-fas-x. Tror det kan bli lite av ett "opium för folket" att känna någon slags tröst över att "man är med" i något gäng, även om varken personerna inom eller det som görs känns mödan värd, rätt, stimulerande, slår an en eld inom en. Finns där inget förtroende eller känsla av att ens egen röst blir hörd lika mycket som andras, så är det fel grupp, eller bara mötesformalia och gruppens självöverskattning(gäller inte bara aåa) som finns kvar. Att bli dissad som medelklass(eller något annat) går förresten att bli på förvrängda gissningar och av helt ogenomlysta skäl. Går att utveckla med exempel. Senaste avsnittet av komintern lite med utgångspunkt från aåa senaste texter.

Eder vän i sajberspejs

På vilket sätt har AåA tagit ett steg tillbaka mot leninismen? Det största problemet med AåA från mitt perspektiv är väl att man inte riktigt vet vad man ska göra. Till exempel så tycker jag att arbetsundersökningen man försökte göra i Göteborg var intressant och något som kanske har värde, problemet är att AåA slutsats utåt mest blir att det hade varit bra underlag för en politisk organisation att göra någon kampanj eller kamp kring, men att det verkar trilla av där. Man saknar målmedvetenhet, vilket AåA knappast är ensamma om heller.

Deras stora satsning på media, främst podcasts, är väl också värt att diskutera. Andra autonoma har även prövat podcasts men AåA är väl en av dem som satt det i system.

rosazetkinkollontai

Sida 1 Nästa

Kommentera

captcha