Inlägg

2020-05-13

Första maj i coronatider

Första maj i år var annorlunda gentemot tidigare år. Då vi varken kunde eller ville samlas i grupp var vi istället tvungna att tänka i nya banor.

Med ARNAs första maj-text som utgångspunkt valde vi att genomföra olika typer av decentraliserade aktioner. Under dagen genomfördes bannerdrops, affischer sattes upp och grafitti sprejades. Trots att vi inte fysiskt kunde träffas i form av en demonstration så lyckades vi ändå synas på gator och torg.

Vi hade laddat upp med en stor mängd affischer av olika slag, samt klibbor från förr och nu. Allt detta fanns tillgängligt för allmänheten att hämta upp på India Däck och pryda staden med. Detta var uppskattat då det var en kontinuerlig ruljans av människor som gick för att affischera och sätta upp klibbor. Parallellt med detta skedde även en bannerdrop på Smålands Nation med temat corona och första maj och en fem meter lång, röd banner med budskapet “Cure the capitalist virus” pryder över en vecka senare fortfarande det tio våningarna höga huset i centrala Lund.

Att planera och genomföra en första maj på detta sätt var en ny erfarenhet och vi visste inte om det skulle bära eller brista, men så här i efterhand kan vi säga att vi ändå kunde genomföra en lyckad första maj. Att tillhandahålla material som människor på sina egna villkor kan sätta upp är ett inkluderande sätt att få alla att bedriva aktivism som de känner sig bekväma med. Allt från att täcka staden i grafitti till att affischera på anslagstavlor.
På detta sätt såg vi till att alla kunde delta i kampen och uppmärksamma första maj, så att denna dag även i år blev arbetarnas högtidsdag.

Vi avslutar med vår affisch vi gjorde inför första maj, på temat corona:

Autonom Organisering

Länk: https://autonomorganisering.noblogs.org/post/2020/05/11/forsta-maj-i-coronatider/

Kommentarer

Att göra den auktoritära symbolen hammaren och skäran var ju inte så smart.

Lyktan

Hammaren och skäran används av många fler kommunister än ML:are.

Hob med kniv

Hammaren och skäran bredvid ett A i cirkel är faktiskt lite ahistoriskt!!! Inte ens anarkokommunister skulle göra det...


anarkist

Alltså, hammaren och skäran och anarkist-A:et i kombo är en kär del av den autonoma traditionen och har dykt upp de senaste trettio åren i nordeuropa.

Hob med kniv

Nu verkar det ju som att anarkokommunister har gjort det, så den tesen blev ju motbevisad. Att måla ut hammaren och skäran som något auktoritärt är pubertalt, släpp sargen och kom med i matchen.

+onödigt retoriskt grepp, men: ahistoriskt är inte ett ord, släpp anglicismen.

Kommunist

De enda som använder hammaren och skäran i sina logotyper vad jag vet är marxist-leninister. Det är där symbolen har sitt ursprung vad jag vet. Jag tror inte vi vinner något på att försöka ta den till den anarkistiska rörelsen då de allra flesta kommer associera symbolen med marxism-leninism och målet tycker jag är att få med oss fler.

Lyktan

Hammaren och skäran kommer innan marxism-leninismen. Hur som helst så har jag personligen sett symbolen användas av autonoma grupper i hela europa, ibland med anarkist-a:et, ibland inte.

Hob med kniv

Det finns och har funnits massa andra grupper som har använt och använder symbolen i sin logotyp, dvs inte bara ml:are.

Det är inte heller där symbolen har sitt ursprung, se: 'From the History of Soviet Political Symbolism' av N. A. Soboleva.

Gatorna är inte en sida för 'den anarkistiska' rörelsen, utan för den autonoma rörelsen.

Vad "de allra flesta" tycker eller tänker är ju väldigt svårt att spekulera i, och samma argument skulle ju kan göras på typ all vänsterns symboler, så med det resonemanget borde vi ju inte använda anarko-A:et heller.


Kommunist

Skillnaden är väl att anarkist-A:et inte använts av massmördarstater. Det som händer är att man associerar till auktoritär kommunism (eller vad ni vill kalla den) vilket inte är fallet med anarkist-A:et. Själv fattar jag inte varför man ens vill försöka använda hammaren och skäran om man inte förespråkar auktoritär kommunism, för även om symbolen skulle ha sitt ursprung någon annanstans så förknippas den med en auktoritär idévärld. Lite som vissa andra symboler...

Lyktan

Allt åt alla borde (oftare) använda hammaren och skäran. Den symbolen stämmer in på dom. I övrigt håller jag med Lyktan i kommentaren ovan.

Janina

Hammaren och skäran är för mig en kass symbol, som främst väcker auktoritära associationer - bolsjeviker, sovjetunionen, (marxism-)leninism, osv. Mig veterligen använder inga etablerade anarkistiska grupper symbolen heller (se de olika anarkosyndikalistiska organisationerna över hela världen, anarkistiska grupper, federationer eller internationaler, osv), utan det är lite av ett modernt internetfenomen.

Med det sagt så tycker jag iofs inte heller att det är ett jättestort problem att haka upp sig på, folk kommer oavsett att förknippa symboler med olika saker och vill nån rehabilitera/reclaima den så får de väl göra det, även om jag skulle motsätta mig det i de organisationer och miljöer där jag är verksam.

Svartkatt

ARNA består väl inte bara av anarkistiska eller syndikalistiska(om man kan kalla SUF för syndikalister) förbund? Lite konstig kritik att säga att de inte gör som andra grupper i världen med helt annan politik och perspektiv.

Sofia

Autonom organisering väljer att använda hammaren och skäran då vi är en kommunistisk grupp. Detta innebär inte att vi arbetar för att bygga ett nytt Sovjetunionen utan att målet med våran kamp är det klass- och statslösa samhället. Som nämnts i tidigare kommentarer är detta inget ovanligt inom den autonoma rörelsen och är för oss inget kontroversiellt. Om ni vill ha mer utförliga svar om gruppens hållning till (auktoritära) stater eller vad vi menar när vi säger kommunism så finns våran plattform här: https://autonomorganisering.noblogs.org/post/2015/12/08/plattform/

Autonom organisering

Trasig kombo. Auktoritärt skräp i kombo med frihetlig anarkism. Bongo. Lenin slaktade anarkister.

Anarkist

Kommentera

captcha