Inlägg

2018-01-17

​Demokratisering och Opportunism

Demokratisering av arbetsplatser

"Sprid demokratin till arbetsplatsen!", har blivet återigen ett slagord som skanderar från själv-definerade socialdemokrater till anarkister. Från ekonomister som Wolff, social demokrater som vänsterpatiet till syndikalister och "autonomister" kommer detta krav att demokratisera arbetsplatsen eller produktionen.

Deras tes verkar vara att igenom demokratiseringen kan arbetarna ta makten från arbetsgivare, chefen, "arbetsköparen"(även om det inte är arbetet som säljs) eller någon annan som nuvarande sitter i en makt position på arbetsplatserna. På så sätt ska då arbetarna själva bestämma över produktionen, när dem jobbar, hur dem jobbar och så vidare.

När en kritiserar denna idén får en alltid tillbaka något i stilen av "det är bara ett steg i rätt riktning", "det är inte lösningen/utopi, det är bara svar på den konkreta situationen just nu" eller liknande från samtliga. Det finns ingen mening att ifrågasätta om de verkligen tänker i dem linjerna för även om dem tänker så är det ett extremt maximi och "långsiktigt"(företag kan inte demokratiseras på en dag och utan stora hinder) krav att stå för. Det är inget kortsiktigt svar på den konkreta situationen, det är en full omdaning av det nuvarande organiseringsättet. De är enbart långsiktiga tidsmässigt, i praktiken bryter det inte alls med det nuvarande produktionssättet, det är som bäst bara att förtrycket fortsätter som förr fast med demokrati skrivet över det.

Det finns en anledning att folk som Ronald Reagan och Olof Palme båda stod för demokratisering av arbetsplatser, det kuvar millitantismen bland proletärer. Hur ser facklig organisering ut om arbetsplatsen har blivit demokratiserad, vem hade du gått i strejk mot? Om kamraterna röster för något som är rent uppåt väggen, vad händer då? Från ko-operativen i Spanien till de CGT/PCF styrda ko-operativen i Frankrike syns samma fenomen, proletärer som ställer sig upp blir (ibland fysiskt) nerslagna av fack, parti eller liknande. Med andra ord är det ett sätt att tvinga arbetarna själva att styra upp den fortsatta exploateringen och tvånget.

Demokratisering som fredlig immedietism

Anarkisten säger "det finns en snara för varenda chef", resten säger "demokrati på arbetsplatsen". Båda utgår ifrån att om en tar bort kapitalisten, chefen eller liknande faller(eller påverkas) kapitalismen på något sätt. Detta är dock en felaktig förståelse över kapitalismen, den upprätthålls inte av en liten grupp folk en kan sätta en titel på.

Kapitalisten är enbart personifieringen av kapitalet, den är ingen upprätthållare, byggare eller försvarare av kapitalismen. Det är inte den som hittar på allt tvång och exploitation på egen hand för att jävlas, under kapitalismen är det ett måste för kapitalet måste utökas kontinuerligt, mer varor och graden av mervärde. För att det kravet ska uppfyllas krävs det att följa marknaden.

Utöver det försvinner inte kapitalisterna eller cheferna bara för att de utesluts ur bestämmelser eller avrättas. Som Karl Marx säger i manuskripten från 1844,

"Ja, t.o.m. Proudhons krav att alla människor skulle få samma lön omvandlar bara den nuvarande arbetarens förhållande till sitt arbete till alla människors förhållande till arbetet. Samhället betraktas då som en abstrakt kapitalist."

Vad bör göras?

"Men är du emot demokrati, är du emot alla reformer!" slängs snabbt tillbaka av samtliga. Nej, så klart inte! Det är kommunisters uppgift att stötta proletärer i deras kamper för kortsiktiga krav och mål, eftersom att vi också är proletärer och har samma intressen, men att även vara en drivande kraft. All kamp leder till utvecklandet och mognaden i medvetenhet och organisering.

För att citera Karl Marx ur "Political Indiffrentism" där han gör satir av anarkister som avsäger sig politisk kamp.

"The working class must not constitute itself a political party; it must not, under any pretext, engage in political action, for to combat the state is to recognize the state: and this is contrary to eternal principles. Workers must not go on strike; for to struggle to increase one's wages or to prevent their decrease is like recognizing wages: and this is contrary to the eternal principles of the emancipation of the working class!"

Bordigistgruppen

Länk: https://www.facebook.com/bordigagruppen/posts/418292008604946

Kommentarer

Demokratisering av arbetsplatserna är en diskussionsstartare, inte en helhetslösning som får plats i en kort mening. Den här kritiken tar ett delmoment och ”misstar” det för helheten. Ingen tror väl att det är genom att enbart och snävt verka för en demokratisering av arbetsplatserna som staten och kapitalet kan besegras. Men demokratiska arbetsplatser är likväl en approximation av det som eftersträvas, en aspekt av ett statslöst postkapitalistiskt samhälle, ett delresultat av en bredare mångfacetterad kamp.

Att Marx alltid förvanskade Proudhon är en diskussion för en annan gång, men det där satircitatet är ett slående exempel på ett komplett feltänk från Marx sida. Att avstå från parlamentarismen är inte jämförbart med att avstå från konflikt på arbetsplatsen (eller politisk kamp i allmänhet). Parlamentarismen är den politiska reproduktionen av staten och kapitalet, dess säkerhetsventil. Att delta i denna i tron att en kan förändra systemet, är ungefär som att bli ledare för företag i tron att en kan störta kapitalismen – precis den poäng artikeln försöker göra här.

För precis som företag och kapitalister inte agerar fritt i ett vakuum, utan måste förhålla sig till kapitalismens övergripande dynamik, så är parlamenten utsatta av en rad institutionella påtryckningar och begränsningar. De som leder företag dansar efter systemets ekonomiska pipa, de som deltar i parlamentarismen dansar efter dess politiska dito.

Så istället för att försöka förändra dessa system genom att verka enligt dess spelregler föredrar anarkister direkt självorganisering i motstånd mot dem. Men där den demokratiska arbetsplatsen ändå i någon mån är en komponent i det vi eftersträvar, så har parlamentarismen ingen plats varken i det fria samhället eller som instrument för att nå det. Det är en alienerad och vilseledande form av politik, en kontraproduktiv återvändsgränd, och anarkister föredrar därmed att föra politik där den finns på riktigt: I alla aspekter av vår vardag.

svartkatt

"Men demokratiska arbetsplatser är likväl en approximation av det som eftersträvas, en aspekt av ett statslöst postkapitalistiskt samhälle, ett delresultat av en bredare mångfacetterad kamp."

Det är dock ingen aspekt av post-kapitalismen, eller det som eftersträvas. Kommunismen är det fulla krossandet av ekonomin och proletariatet. Den som upprätthåller att arbete, arbetsplatser, demokrati eller något annat kapitalistiskt element ska finnas kvar efter dess negerande är knappast en kommunist. Jag tänker citera Camatte ur Dialouge With Bordiga,

"Bordiga rejected the anarchosyndicalist current because it broke with proletarian internationalism by engaging in the glorification of the proletariat as producer, by obscuring the profound reality of capital (the production of surplus value) and by proclaiming the absolute primacy of action over theory"

---
"Att Marx alltid förvanskade Proudhon är en diskussion för en annan gång, men det där satircitatet är ett slående exempel på ett komplett feltänk från Marx sida. Att avstå från parlamentarismen är inte jämförbart med att avstå från konflikt på arbetsplatsen (eller politisk kamp i allmänhet). Parlamentarismen är den politiska reproduktionen av staten och kapitalet, dess säkerhetsventil. Att delta i denna i tron att en kan förändra systemet, är ungefär som att bli ledare för företag i tron att en kan störta kapitalismen – precis den poäng artikeln försöker göra här."

Marx skrev texten efter att Proudhon hade fördömt en strejk, det var Proudhon som ställde upp i val. För övrigt är Marx(och senare Lenin om parlamentarism) att en inte ska avsäga en taktik baserat på ideal eller vad som låter mysigare, utan baserat på hur det kan användas. På Marx tid och i Ryssland fanns det en viss mängd värde i att använda parlamentarism som verktyg i kampen men det gör det inte nu. Dock ska inte heller parti som utför politisk kamp entydigt ses som parlamentariskt.

"För precis som företag och kapitalister inte agerar fritt i ett vakuum, utan måste förhålla sig till kapitalismens övergripande dynamik, så är parlamenten utsatta av en rad institutionella påtryckningar och begränsningar. De som leder företag dansar efter systemets ekonomiska pipa, de som deltar i parlamentarismen dansar efter dess politiska dito."

Ingen tvekan, helt rätt! Men våran slutsats måste komma från analysen av hur effektivt det är att använda, inte bara på ideal.

"Så istället för att försöka förändra dessa system genom att verka enligt dess spelregler föredrar anarkister direkt självorganisering i motstånd mot dem. Men där den demokratiska arbetsplatsen ändå i någon mån är en komponent i det vi eftersträvar, så har parlamentarismen ingen plats varken i det fria samhället eller som instrument för att nå det. Det är en alienerad och vilseledande form av politik, en kontraproduktiv återvändsgränd, och anarkister föredrar därmed att föra politik där den finns på riktigt: I alla aspekter av vår vardag."

Som du kan se i andra texter vi skrivet(speciellt den om studiecirklar) har vi starkt gått emot aktivism och folk som lägger politiken utanför vardagen. Sen förstår jag inte hur att proletärer organiserar sig till ett politiskt parti för att kämpa och utvecklas genom kampen inte kan räknas som "självorganisering".

Bordigistgruppen

Kommentera

captcha