Inlägg

2021-04-25

Coded Bias: Diskussionstråd

Välkomna till diskussionstråden om Coded Bias i studiecirkeln Red Mirror.

Filmen går att se på Netflix eller laddas ner t.ex här (använd VPN!): https://thepiratebay.org/description.php?id=43858723 Kl 14.15 sätter vi på filmen kollektivt och vi arrangörer är tillgängliga och svarar direkt/släpper fram svar till kl 17.30, men såklart kan diskussionen skötas fritt här på Gatorna såväl innan som efter denna tid.

Nedan följer lite allmänna frågor för att starta upp diskussionen men känn er inte bundna utav dem utan diskutera vad ni än vill.

1) Vad tyckte ni om filmen? Var det några delar som var svåra eller som behöver förklaras? Vilka spontana tankar har ni?

2) Ser vi några av förändringarna som filmen beskriver i Sverige, specifikt i våra egna liv?

3) Hur kan vi bemöta ansiktsigenkänningsteknologier på gatan under demonstrationer eller liknande? Mer uniforma kläder, smink, större banderoller, sprejfärg? https://www.abc.net.au/news/science/2019-10-15/aged-make-up-a-weapon-against-facial-recognition-technology/11586336

4) I Trelleborg så sköter nu en AI delar av besluten om att få ekonomiskt bistånd. Hur kan vi göra motstånd mot något sådant? Går det att hacka/lura programmet på något sätt? Kampanja? Begära ut information för att försöka hitta svaga punkter eller skicka till media? Kan vi t.ex tänka oss att ett maskininlärningsprogram skulle "lära sig" att ge avslag till Mohammed oftare än Kalle om vi antar att socialbidragssystemen är rasistiska? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/robot-avgor-vem-som-far-stod

5) Hur kan vi föra kamp kring algoritmer, digitalisering och ny teknologi i allmänhet? Vilka mål finns det? Vilka framgångsberättelser? Hur bör vi organisera oss? Vilka problem? Vilka målgrupper?

Red Mirror

Kommentarer
Bra initiativ, och bra frågor som relaterar till varandra och som förr eller senare ändå är aktuella. Ska nog tanka den och se imorrn. Men! Varför kan vi inte alla börja köra grejer irl och offline istället? Så jävla trött på att nästan inga vettiga, gemensamma grejer sker. Jag läser knappt om dem heller ens. Alla kan köra med mask och sådant där visir kostar ju bara 60 kr på nätet(återanvändbart och återvinningsbart). (60 kr + 2 kr) + tvål och vatten + avstånd och max antal deltagare. Det är inte direkt optimalt att diskutera(och ffa inte tips) över internet även om det sker lite någorlunda pseudo/anonymt. -- Ni som har absolut auktoritet över alla kafeer och liknande och vanligen vet hur man organiserar ihop events.. det är er jag befaller! ;) Jag är värdelös på det och ingen skulle lyssna ändå.

fuckup

Expo har skrivit en artikel som tar upp många av sakerna i filmen (med sedvanlig brist på strukturell analys). https://expo.se/intolerant-intelligens

RM

Och då kör vi då! Kommentera medan ni kollar eller efteråt. Om ni vill kolla synkat med andra så börja kolla prick 14.15.

RM

Vad är det för straff om man skjuter laser på polisens kameradrönare i Sverige? Livstids fängelse för blåljussabotage?

D

Det känns som om det är mycket här som vi har snackat om och redan har koll på, och att det görs väldigt mycket content baserat på samma ganska få exempel hela tiden, men inte som att analysen någonsin går vidare framåt.

Vad beror det på? Är det här fortfarande en så pass nischad diskussion att de här grejerna ändå går ut till nya människor hela tiden som introduceras till det? Bra i sådana fall, men för egen del känns det som om det lite stagnerat. Även om det kommer fler Cambridge Analytica-liknande grejer så att vi får fler exempel att prata och göra filmer om, så känns det ju inte direkt som om det leder vidare därifrån.

D

@D


Ja, det finns tusentals artiklar med samma pitch. En del av skälet är nog att det tilltalar den här teknologipessimistiska idén som lever så starkt i vårt samhälle. Så det blir en slags trop, en ideologi, som reproducerar sig själv. Notera hur de säger att ansiktsigenkänningen i Storbrittanien har 98% fel! Det är ju helt värdelöst som program. Ändå så läggs det lite fram som en dystopi här och nu (resultaten av dessa felmarginaler är såklart rätt dystopiska, men knappast nya).

Rah rah

För att läsa mer om Red Mirrors diskussioner om övervakning och algoritmisk kontroll, se del två i vår sammanfattning av projektet:

https://gatorna.info/threads/red-mirror-part-two-c...

RM

Jag såg filmen idag istället så här kommer några tankar så här dagen efter. Jag håller med er som kommenterar att det inte direkt är något nytt i filmen även om jag tyckte den var sevärd. Jag tror verkligen den kan vara meningsfull för personer som inte är så insatta i ämnet, även om den saknar en bredare strukturell analys. Den var väldigt amerikansk vänster på det sättet.

Men visst är det intressant att ett system som är så värdelöst som det som Big Brother Watch beskriver ändå pushas för att användas. Är man medveten om hur värdelöst det är? Är det själva idén om att vi är övervakade som än en gång ska få oss att disciplinera oss själva a la Foucaults panopticon?

Och vad var dealen med den inslaget om Kina med hon som var extremt positiv till att de hela tiden övervakades? Jag måste säga att jag blev lite förvånad över hur de scannade ansiktet överallt, i allt från mataffären till tunnelbanan. Det hade jag ingen aning om.

M

Kommentera

captcha