Håller med om allt ✋️
Dags för några riktiga anarkister att bilda ett konkurrerande Brand. Vad ska de göra? Vädja till upphovsrätt?
Vi läste på flera konto av professionella och lönande aktivister och debattörer på kommersiella sociala media att den anarkistiska(!) tidningen Brand har fått avslag på sitt kulturbidrag (produktionsstöd) efter SD:s attack. Folk är upprörda, skriver långa brinnande inlägg och artiklar, de snackar om "direkt politisk intervention", "Sverige går i auktoritär riktning", "risk för mer blåbrunare medielandskap".
Fast bör en anarkistisk tidning få kulturbidrag av staten? Är inte detta ironiskt och problematiskt?
Hur länge måste vi tillåta patriark figurer av ett misslyckat koncept av den autonoma rörelsen dominerar definitionen av rörelsen och förpesta den med vänsteristisk hysterin?
Låt anarkistiska tidningar och verksamheter fortsätta vara anarkistiska.
Om Brand vill ta emot statligt bidrag bör den ta bort "anarkistisk" från sin titel.
Eller vad tycker ni?
anti-wåg agenda
Håller med om allt ✋️
Dags för några riktiga anarkister att bilda ett konkurrerande Brand. Vad ska de göra? Vädja till upphovsrätt?
Staffan
Var glada att någon ville driva BRAND. Nu är det dags för ett stilbyte.
Internet hit och dit. BRAND måste alltid finnas på papper oavsett grafisk kvalitet. Även så långt att det bara blir Pdf-sidor att skriva ut. Internet bör användas vid sidan om i hemsidan enbart för Google translate för anarkister i främmande land.
Jag föreslår att en framtida BRAND delas upp i 3 delar.
1. Anarkistisk kommunism.
2. Anarkistisk kollektivism.
3. Anarkafeminism.
Svart färg på snyggt papper.
SE 165 60
Kanske redaktionen för internetsidan det Anarkistiska biblioteket skulle kunna driva även en redigering av tidningen BRAND. Närmare en papperstidning kan man inte komma även om läsarna av internettexten själva skriver ut texten på papper.
Det behöver inte vara bilder men den svenska texten måste gå att översätta till andra språk med Google translate.
SE 165 60
Det har varit problematiskt att prata ekonomi i alla föreningar vänstern och anarkister hållt i, i allt för länge nu. Tycker det alltid är lika pinsamt när Nattsvart verkstad och liknande grupper tigger pengar varje månad till hyran för att dom inte får in pengar på annat sätt.
Man behöver inte vara kapitalist bara för att man går runt ekonomiskt i sin förening utan att tigga pengar. Till slut får man inte in tillräckligt och då förlorar vi viktiga platser. Kulturhuset i Jönköping är ett utmärkt exempel på plats som lyckas gå plus utan kommunalt stöd. Kanske studiebesök dit för samtliga grupper?
Om man ska prata om kritiken Brand och Wåg för mot beslutet att dra in deras pengar så är det väl rimligt ur ett demokratisk synpunkt. Det är ett regeringsparti som drar in pengar till en tidning som de inte håller med om politiskt. Det är både odemokratiskt och helt klart ett hot mot yttrandefriheten, men det verkar inte anarkister/vänstern här på Gatorna bry sig särskilt mycket om?
Hasse
Hasse, jag tvivlar starkt att du ens har något med den autonoma rörelsen att göra. Annars skulle du veta att vad Nattsvart verkstad gör är inte tiggeri utan crowdsourcing, en praktik som autonoma har använt internationellt i åratal. Sättet du snackar om Nattsvart verkstad dock färgas av ett djupt resentment för projektet. Sorgligt!
Håller med att det är viktigt att vi inte förlorar de viktiga politiska platserna och projekten som är kvar. Fast inte till varje pris. Att ta emot pengar från staten är oacceptabelt för en anarkistisk tidning. Det är kontroversiellt, motsägelsefullt och upprätthåller de där korporativistiska tendenserna som präglar en specifik del av den så kallade autonoma rörelsen i Sverige. Men en enkel fråga till dig: var går gränsen? Vilken sorts statligt bidrag är acceptabelt enligt din uppfattning? Är det okej också att få pengar eller samarbeta med Säpo för att "bekämpa" nazismen? Vilka kompromisser ska man göra för att överleva och vad betyder ideologi för dig?
Du som bryr dig så mycket om yttrandefrihet, vilken sorts yttrandefrihet möjliggöras med statligt bidrag? Vilken sorts signalpolitik aktiveras då?
Lasse
BRAND 4/2024 sida 39. Färgen är alltid till vänster och det svarta fältet är alltid till höger. Detta gäller alla flaggor inom anarkismen som vill representera en speciell inriktning inom anarkismen. Huvudflaggor är denna som representerar anarkosyndikalismen samt den svarta med den vita cirkeln innehållande den versala bokstaven A. Denna svarta fana med A i cirkel representerar alla anarkismens inriktningar. Det finns ett alternativ som inte blev populärt. Nämligen hela flaggan i en färg som representerar en speciell inriktning inom anarkismen och på denna bottenfärg en stor cirkel med den versala bokstaven A i en cirkel, svart om det är en ljus färg, vit färg om det är mörka färger.
Anarkistiskt beslut genom att de flesta håller sig till denna ordning.
SE 165 60
@Lasse
Tack för din historielektion. Jag är medveten om att rörelsen använt sig av crowdsourcing hur länge som helst, men hur rimligt är det att förlita sig på kamrater varje gång hyran ska in? Vad händer den dagen då pengar till hyran saknas? Det var min frågeställning. Jag bryr mig väldigt mycket om att Nattsvart, Solidaria och andra platser finns kvar, men jag är högst skeptisk till konceptet att förlita sig på kamrater när det finns andra medel att använda sig av, som inte är tiggeri, crowdsourcing, statligt stöd eller sprit/knarkfester.
Jag har inte i någon tidigare kommentar försvarat att Brand får pengar från staten eller att samarbeta med Säpo. Vet inte vart du fick dessa halmstrån ifrån men dom kan du gott äta upp.
Du kan tala så mycket du vill om signalpolitik, men du vägrar inse det faktiska hotet mot yttrandefriheten när ett REGERINGSPARTI drar i spakarna för att dra in bidrag till en "anarkistisk" tidning, för att dom inte håller med dom. Yttrandefriheten kan bara begränsas utav staten och här är ett utmärkt exempel på att det händer.
Hasse