2026-06-22

BOKRELEASE: ABC-BOK OM ANARKISM

Tillsammans med ett gäng härliga illustratörer har anarkism.info under några år satt ihop den första ABC-boken om anarkism på svenska.

Boken redogör för anarkistiska principer och praktiker, bland annat med många konkreta exempel från den radikala miljön i Sverige. Texterna och bilderna är utformade för att stimulera läsande såväl som diskussion. Boken är gjord för barn som lärt sig att läsa, och för vuxna som vill läsa boken för/med barn, eller för er som bara är intresserade av anarkism.

Nu finns boken äntligen att köpa! I enlighet med vår önskan att boken ska vara en del av rörelsen, för rörelsen, går boken att köpa på bokcaféer runtomkring i Sverige. För tillfället hittar ni boken på följande ställen (listan över caféer där boken finns uppdateras löpande):

Bokhandeln INFO(Kafe 44, Stockholm)
Amalthea bokkafé (Malmö)
Bokkafé Angbett (Umeå)

(Kolla in respektive bokcafé för olika sätt att köpa boken)

Alla intäkter från bokförsäljningen går oavkortat till att trycka nya böcker. I syfte att sprida anarkism på svenska.

”Vad är egentligen anarkism? Vad betyder solidaritet, hur fungerar en vängrupp, och vad menar anarkister när de pratar om revolution? Det, och många andra ämnen, från A till Ö, avhandlas i denna ABC-bok om anarkism…”. (Från bokens baksida)

Något av allt och alla som nämns/deltar i boken: #Antifa #AFA #AnarchistBlackCross #Gallok #Cyklopen #Brand #Rojava #ALF #ELF #SAC #JoeHill #EmmaG #Amalthea #INFo #PlankaNu #AneV #Kafe44 #Direktaktion #IndiaDäck #Amalia #Blodstenskogen #Bokcafeet #LouiseMichel #YaBasta #FreePalestine #Umamars #Ömsesidighjälp #SyndikalistisktForum #Ådalen #Angbett #TyraGreen #FolkMotFossilgas #IMÄI #AFrantz #StopCopCity #Proudhon #AlltÅtAlla #FoodNotBombs #NattsvartVerkstad #Anarkism_info

Inläggsbilderna är gjorda av Amalia (boken framsida), och Umamars (bokens baksida).

https://anarkism.info/2026/06/21/bokrelease-abc-bok-om-anarkism/

Anarkism.info

Kommentarer

Vad har Allt Åt Alla med en bok om anarkism att göra?

alla ät alla

"Alla intäkter från bokförsäljningen går oavkortat till att trycka nya böcker". Det är sann ekonomisk anarkism. I andra sammanhang kan ett visst överpris vara nödvändigt för att täcka eventuella förluster/spill som matservering. Även hyra av lokal. Men sann anarkistisk ekonomi är att pengapriset för en vara endast får vara så stor som varan/produkten kostar att framställa.

Jag känner inte till någon annan tidigare anarkistisk bok på svenska som riktar in sig på unga människor. "Unga för ungas befrielse" hade en hemsida under andra hälften av 1990-tallet. Wayback Machine hann inte "svälja och bevara" den hemsidan. Några andra spår efter "Unga för ungas befrielse" har jag inte funnit.

Härskartekniker och dess avslöjande håller på och glömmas bort. En bok om härskartekniker och dess avslöjande bör framställas på nytt inriktad till unga människor.

165 60

Det är väldigt bra att ni valde vängruppen som anarkismens organisation. Vängrupp kan komma från den spanska anarkismen? Jag har inte fått fatt i denna bok ännu. En annan ide' om hur en vängrupp borde vara:

(Ingen aning om vilket årtionde).

5 personer rekryterar upp till ytterligare 5 personer. När de är 10 personer så delas gruppen i 2 vängrupper som båda fortsätter och rekryterar nya medlemmar så båda vängrupper blir 10 personer vardera då splittras grupperna och det blir 4 stycken vängrupper på vardera 5 personer som börjar nyrekrytera ännu fler personer för ännu fler vängrupper.

Villkoret för att bli med i gruppen var att läsa en del böcker på en beslutad boklista. Jag har inte funnit hela boklistan. (Bland annat böcker som...).

DEN ENDE OCH HANS EGENDOM, samhället skulle enbart bestå av olika föreningar.

GUD OCH STATEN, M. Bakunin.

DE FRIHETLIGA KOMMUNISTERNAS (ANARKISTERNAS) ORGANISATIONSPLATTFORM (år 1926). Anarkismen i krig med risk för utrotning (och det blev de flesta).

ANSRKISMENS - DESS GRUNDTEXT, av G. Henriksson-Holmberg år 1928.

Jag minns inte vad jag har läst detta någon gång under andra hälften av 1990-talet. Det är iallafall Sverige och det var kanske bara någons vision om hur anarkismen bör spridas?

165 60

Jag vill här skriva ner ytterligare ett läsminne. Svenskt 1920-tal. De kapitalistiska postorderkatalogerna som Clas Ohlson i Insjön (år 1918) börjar bli ett alternativ speciellt på landet. Någon till vänster väckte då förslaget att postorder är ett sätt att förhindra mellanhänder som fördyrar varan. Skämtteckningar förekom med 10 händer som skulle föreställa olika grossister vilka alla fördyrade varan för kunden som stod där längst till höger och grävde i sin plånbok. Den anarkistiska visionen var att det tillverkande företaget enbart sålde sina varor direkt via postorder till beställande kunder. Förskottsbetalning. Inget fick orsaka onödiga kostnader som fördyrade varorna. Man kan gissa att den stora visionen var att det inte var någon kostnad för varan eftersom pengarna var avskaffade. Underförstått så var själva frågan varudistribution. En kostnad som ökar varans pris i ett samhälle med pengar innan pengarna kunnat avskaffas. Att låta postverket sköta varufrakten var väl det verkliga förslaget att få en så billig varudistribution som möjligt?

165 60

Kommentera

captcha