2020-04-19
Autonom Organisering - uppdaterad plattform
Vi har lagt till delen om miljö- och klimatkamp i vår plattform.
1.0 INLEDNING
1.1 Vi är en feministisk, antirasistisk och revolutionär
socialistisk organisation. Alltså är vi för kommunismen; det stat- och
klasslösa samhället, för upplösandet av genus- och etnicitetsformer,
stater, nationer och pengar.
2.0 STAT, NATION, PARLAMENTARISM
2.1 Staten är alltid den ägande klassens stat. Dess grundläggande
funktion är att ta makten från flertalet och sätta den i händerna på
fåtalet. Den borgerliga demokratin är skapad för att möjliggöra
klassamhället och bevara överklassens makt.
2.1.1
Polisen och militären fungerar som den yttersta garantin för statens
fortlevnad och använder våld och annan repression för att stävja hot
mot staten och kapitalet.
2.2 Staten är rasistisk och sexistisk. I grunden är staten
disciplinär och producerar uppdelningar mellan människor och skapar oss
som män, kvinnor, invandrare och svenskar genom framför allt dess
”mjuka” institutioner såsom skolor eller migrationsinstitutioner.
2.3 Parlamentarism fungerar passiviserande och disciplinerande
genom att ge skenet av demokrati och begränsa politisk vilja och
handling till att välja vilka som ska administrera och bevara den
kapitalistiska staten. Vi motsätter oss idén om att parlamentariska
metoder kan användas i revolutionens tjänst eftersom de sker på staten
och borgarklassens premisser.
2.4 Ingen kan bli representerad. Vi inser att alla grupper är
heterogena och att de därför inte kan representeras utan att vissas
röster marginaliseras. Representation är en grundläggande mekanism för
att förflytta makt till ett fåtal, en mekanism som inte bara existerar i
parlamentariska val utan även i fackföreningar och dylikt.
2.5 Vi är antinationalister. Nationalism är i grunden alltid en falsk
gemenskap. Att konstruera denna nationella gemenskap innebär alltid att
dra gränser för denna varigenom de som utdefinieras marginaliseras och
förföljs.
2.5.1 Nationalism är alltid förbundet med rasism och
genusreglering samt tjänar till att skyla och stävja
klassmotsättningarna. Vi inser att arbetarklassen är heterogen och
global och att vi har en intressegemenskap med den och inte med
nationen.
2.5.2 Vi är internationalister. Vi ser oss själva som en del av en
internationell rörelse och vill verka för att sammanlänka och utveckla
olika kamper och rörelser i världen.
2.5.3 Vi tror på internationell solidaritet. Vår antinationalism
innebär inte att vi inte solidariserar oss med många nationella
befrielserörelsers kamp för frihet och självbestämmande. Platser som
Palestina eller Kashmir lider av ett politiskt, kulturellt och
ekonomiskt förtryck som måste hävas.
2.5.4 Vi är skeptiska till stater som lösningar i den
anti-imperialistiska kampen. Vår antinationalism innebär att vi inte
anser stater vara fruktbara vägar för att uppnå dessa mål även om vi
inser vissa fördelar som statsbildning kan erbjuda. Vi ser att
korruption och repression ofta har följt i spåren av erövringar av
statsmakten. Snarare än att fungera som ett steg på vägen mot
socialismen så har statsbildningar hämmat dessa aspirationer till
frihet. Vi ser att nationella befrielserörelser har använt nationalism
som ett vapen mot kolonial och ockupationsmakten men också att de
därigenom har haft problem med essentialism och intern ojämlikhet.
2.6 Krig, kapitalism, rasism och sexism hänger alltid samman. Krig
drabbar visserligen kapitalismen självt men tjänar ofta samtidigt syftet
att bevara den. Många av samtidens krig är imperialistiska och syftar
till att säkra borgarklassens kontroll över världens resurser genom de
rika staternas kontroll över de fattiga.
2.6.1 Idag befinner vi oss i en situation där imperialistiska krafter
tagit karaktären av världspoliser, där upprätthållandet av
kapitalistisk och liberal normalitet är målet för militära
interventioner.
2.6.1.1 Det innebär att mäktiga stater, FN och andra samarbetsorgan
kan verka mot fascistiska grupperingar, våldsamma miliser och dylikt,
grupper som även kan vara våra fiender. Den gemensamma kampen mot Daesh
(“Islamska Staten”) där Iran, Hezbollah, USA, FN och kurdiska
vänstergrupper kämpar mot islamister är ett sådant exempel. Även om det i
praktiken innebär att vi är på samma sida så är det viktigt att betänka
att vi har en grundläggande kritik mot stater.
2.6.2 ”Kriget mot terror” är en definierande händelse i vår tid. Det
är ett övergripande rasistiskt imperialistiskt krig om resurser som i
hög utsträckning legitimeras av och även skapar rasistiska ideologier,
flyktingströmmar och fascistisk terror.
2.7 Precis som krig tjänar nationsgränser den globala kapitalismens
funktion. Gränsen är ett fysiskt, juridiskt och socialt fenomen som
skapar hierarkier mellan människor och stater. Gränser bibehåller den
ekonomiska ojämlikheten mellan det globala syd respektive nord genom att
upprätthålla uppdelningen av hela arbetarklassen i den globala
arbetsdelningen.
2.8 Vi är mot alla ”arbetarstater.” Socialismen är sprängandet av de
uppdelningar som vi beskrivit här, det kan inte innehålla gränser,
stater, nationer eller militärer. Socialismen är endast möjlig på ett
globalt plan. Stater såsom Sovjetunionen och Kina återskapade
maktrelationer genom mekanismer såsom representation och statsapparatens
klasstruktur.
3.0 KLASS, SOCIALISM, KLASSKAMP
3.1 Kapitalismen är ett system som förstör vår planet, våra liv, vår
framtid. Den alienerar oss från oss själva och vår omvärld, den
exploaterar vårt arbete när vi arbetar och gör samtidigt arbetslösheten
outhärdlig. Kapitalismen skadar våra kroppar när vi arbetar och den gör
allting till varor och försöker sälja dessa.
3.2 Klassamhället består idag av två klasser och ett mellanskikt.
Dessa definieras av de som måste sälja sitt arbete för att överleva och
de som köper arbete. ”Medelklassen” är ett liberalt och illa definierat
begrepp som fördunklar klassrelationerna. Dessa två klasser,
borgarklassen och arbetarklassen, är två huvudsakliga poler i
klassamhället men som består av många vacklande skikt som rör sig upp
och ner mellan klasserna.
3.2.1 Klasskampen är något som pågår hela tiden genom att arbete och
kapital står i en grundläggande motsats till varandra. Oavsett en
arbetares ideologi kan denne vara inbegripen i materiella konflikter som
utgör klasskamp.
3.2.2 Klass idag är inte samma sak som för hundra år sedan. Vi måste
förstå arbetarklassen som heterogen och föränderlig och vi fäster stor
vikt vid att beakta den samtida klassammansättningens specifika
betingelser och därmed förbundna kampmöjligheter.
3.3 Kapitalismens kris skapar gemensamma kampmöjligheter. Krisen
skapar liknande betingelser överallt där den drar fram vilket skapar
liknande situationer på olika platser i världen.
3.3.1 Det svenska samhället frångår allt mer välfärdsstaten som är
grunden för klassfreden som präglat Sverige sedan 30-talet. Vi går idag
mot samma situation som de mer avancerade kapitalistiska länderna. Ett
par tecken på detta är förortsupploppen, massarbetslösheten, bristen på
livslång tillit och tilltro till de reformistiska massorganisationerna
(LO, S) och den evigt sjunkande tilltron till ”demokratin” och dess
institutioner. För oss är inte detta förfrämligande av ondo utan
nödvändiga fundament överallt i krisrörelserna.
3.3.1.1 Den svenska modellen och dess samförstånd mellan stat och
kapital är inget vi eftersträvar, utan är tvärtom ett fenomen som måste
krossas.
3.3.2 Samhället befinner sig idag i en kontrarevolutionär period.
Detta kommer ur socialdemokratins många misslyckanden och den bristande
tilltron till de reformistiska massorganisationerna.
3.4 Statligt ägande är inte socialism. Vi är inte av den åsikten att
statligt ägande är lösningen på våra problem. Även om statligt ägande
kan ha goda effekter och i vissa fall kan vara kortsiktigt önskvärt är
det inte en stor välfärdsstat vi strävar efter.
3.5 Den huvudsakliga utvecklingen på arbetsmarknaden är en som rör sig
mot osäkerhet eller prekaritet. Även om det kan råda stor skillnad
mellan olika osäkra grupper så har de gemensamt att de förlorar trygghet
i termer av löner, anställningsavtal och även i hela sina liv och sin
framtid.
3.6 Logistik är idag centralt som cirkulationskapital. Den moderna
kapitalismen bygger på att produktion sker på platser med låga löner för
att sedan förflyttas till platser med höga löner där varorna kan säljas
med högre vinst.
4.0 GENUS, SEXUALITET, ETNICITET
4.1 Vi är feminister. Kön är en social och historisk konstruktion
som på komplexa sätt innebär strukturell underordning av kvinnor och
icke-binära personer.
4.1.1 Vi är materialister. Det innebär att vi inte betraktar genus
och etnicitet som endast rena normer. Skillnader i exempelvis lön,
bostad och arbetsvillkor är inte bara effekter av normer utan skapar och
omskapar strukturell rasism och sexism.
4.1.3 Klass, genus och etnicitet uttrycks alltid i och genom
varandra. De kan aldrig särskiljas från varandra men ej heller reduceras
till varandra.
4.1.3 Genus och etnicitet är inte saker vi är utan saker vi gör. De
är skiftande och mångfacetterade strukturer som ordnar och ger betydelse
åt praktiker. Det finns exempelvis flera sätt att göra maskulinitet och
femininitet på och dessa är i ständig rörelse.
4.1.4 Vi har en strukturell analys av samhället. Vi ser på sexism,
rasism, homofobi och transfobi som något alla människor deltar i. Vi
villkoras av strukturerna och våra vardagliga praktiker är ibland
subversiva och ibland upprätthåller de systemen vi lever i. Det innebär
också att vi inte bara ser på dessa saker som destruktiva utan även som
något som skapar oss som subjekt.
4.2 Alla människor påtvingas snäva könsnormer och bestraffas om de
inte rättar sig efter dessa. Genom att inte passa in i eller underkasta
sig en binär könsordning blir icke-binära personer, transpersoner och
intersexuella personer förtryckta.
4.2.1 Vårt samhälle är heteronormativt och bestraffar samkönad
kärlek. Detta hänger samman med genusordningen. Idag är denna
genusordning i kris, den obligatoriska heterosexualiteten med
kärnfamiljen som huvudsakligt ideal, faller samman i hela västvärlden.
Vi ser en positiv utveckling där det queera, det normbrytande, bryter
upp den gamla patriarkala kapitalistiska ordningen. Vi verkar för att
understödja, politisera och utveckla denna tendens.
4.3 Vi ansluter oss till idén om transversal politik. Alla människor
sätt att se och erfara världen villkoras av deras belägenhet i en uppsjö
av sociala strukturer. All kunskap utgår från en med nödvändighet
begränsad synvinkel, det är endast i dialog med varandra vi kan röra oss
mot det objektiva.
4.4 Kapitalismen och patriarkatet är förbundna med arbetsdelningen
där kvinnor framförallt har hållit i det reproduktiva arbetet och män
det produktiva. I Sverige har detta inneburit att kvinnor i högre grad
arbetar i offentlig sektor och män i den privata. Arbetsdelningen
innebär att kvinnors arbete exploateras i högre grad och deras
situation, arbetsskador, löner och dylikt negligerats av såväl stat,
kapital och fackföreningar.
4.5 Kroppen är centralt i vår feminism. Våra kroppars möjligheter och
begränsningar i form av ålder, förmåga, funktionsvariationer, är direkt
sammanbundet med andra maktstrukturer och vi arbetar för att synliggöra
och motverka dessa för att skapa en rörelse och grupp som är kapabel
att inkludera en stor bredd av människor.
5.0 MILJÖ- OCH KLIMATKAMP
5.1 Kapitalismen som system är grundat på antagandet om evig
exponentiell tillväxt, vilket inte är hållbart på en planet med
begränsade resurser. Kapitalismen prioriterar alltid ekonomiska
intressen före allt annat, och därför måste klimatkampens främsta mål
vara att avskaffa kapitalismen.
5.1.1 Många av de ‘lösningar’ som idag läggs fram är formulerade
inom ett kapitalstiskt synsätt, vilket innebär att de bygger på
antaganden med specifika intressen. Detta skapar felaktiga
problemformuleringar som leder till falska lösningar och metoder för att
bekämpa miljöproblem.
5.1.1.1 Sådana falska lösningar, såsom klimatkompensation eller
grön tillväxt, ger sken av att lösa problemen men flyttar dem i själva
verket till framtiden eller en annan del av världen, många gånger på
bekostnad av andra människors liv, utrymme och uppehälle.
5.1.1.2 Utlokaliseringen av utsläpp från globla Nord till Syd
förstör Syds miljö samt skuldbelägger Syd för klimatproblem, samtidigt
som det får Nord att se miljövänliga ut. Att utsläppen för att producera
vår teknologi görs någon annanstans gör oss inte mindre ansvariga för
dessa.
5.1.2 Miljö- och klimatkampen kan inte heller enbart föras på en
individuell nivå. Att äta ekologiskt, handla lokalproducerat och sluta
flyga löser inte klimathotet där ett fåtal rika och mäktiga företag står
för nästan alla utsläpp.
5.2 Vi är varken primitivister eller accelerationister. Med det
menar vi att vi varken ser att vägen till ett ekologiskt hållbart
samhälle är att mänskligheten slutar med all teknologi och går tillbaka
till att leva i grottor, men inte heller att teknologi per automatik
kommer att kunna lösa våra problem.
5.2.1. Vi tror inte på en återgång till ett mytologiskt
ursprungligt tillstånd då vi levde i samklang med naturen. Alla idéer om
“naturlighet” återskapar essentialistiska perspektiv på samhället, ett
perspektiv som förstärker en problematisk uppdelning mellan natur och
kultur.
5.3 Konsekvenserna av miljöproblem är orättvist fördelade. De som
orsakar miljöproblem har ofta makt, resurser och privilegier att skydda
sig och drabbas därför inte så hårt av konsekvenserna. De som drabbas
av miljöproblem har ofta bidragit minst till dem, och saknar ofta
möjligheter att skydda sig från dess konsekvenser. Detta förstärker
redan existerande makthierarkier baserade på kön, klass, etnicitet och
den geografiska uppdelningen mellan globala Syd och Nord.
5.3.1 Klimatförändringar och andra miljöproblem tvingar människor
på flykt. Redan idag förlorar människor sina hem och familjemedlemmar
vilket kommer att fortsätta accelerera i takt med att miljöproblemen
förvärras.
5.3.1.1 Det ökande antalet människor på flykt riskerar att
användas av fascistiska rörelser för att föra fram sin agenda.
Antifascism och antirasism måste därför vara en del av miljörörelsen.
5.4 Miljöproblem är mycket mer än klimatförändringar och ökande
utsläpp av växthusgaser. Att enbart fokusera på detta ger inte en
tillräckligt nyanserad bild.
5.4.1 Minskad artrikedom, markförändringar, ohållbar
vattenanvändning, övergödning m.m. är alla exempel på miljöproblem som
inte alltid beror på global uppvärmning men som ofta förstärks av, och
förstärker, denna. Miljöproblem och klimatproblem kan aldrig särskiljas
från varandra men ej heller reduceras till varandra.
5.4.2 Det dominanta fokuset på mängden koldioxid i atmosfären gör
det möjligt för företag att gömma exempelvis sin höga vattenanvändning
eller övergödning bakom det faktum att de har ett litet klimatavtryck,
sett ur mängden utsläppt koldioxid.
5.4.3 Vi ser att global uppvärmning är ett bland många
miljöproblem, och att rörelsen därför måste vara bred och kämpa på flera
fronter.
6.0 STRATEGI, TAKTIK, KAMPMETODER
6.1 I den nuvarande situationen är det viktigaste att skapa
självaktivitet överallt där vi kan och utveckla de kamper som existerar.
Vi försöker konstant uppmuntra gräsrotsmobiliseringar och sedan
radikalisera de konflikter och rörelser som existerar. Vad detta innebär
beror på den konkreta situationen. Vi vill se lönekamper bli kamper om
makt över sitt arbete, och arbetsplatskamper bli kamper om hela
samhällets organisering. Vi vill se miljökampen bli en strukturell och
uttalad kamp mot kapitalismen som system. Vi vill se kamper mot
specifika organisationer eller omständigheter utvecklas till kamper mot
det system som skapar dessa problem.
6.1.1 Vi använder oss av direkt aktion. Detta ger oss möjlighet att undgå representation och förändra världen omedelbart.
6.1.2 Öppenhet är en styrka. Vi försöker att vara så pass öppna som möjligt med våra planer och med vår ideologi.
6.2 Vår aktivism präglar morgondagens rörelser och vi strävar efter
att göra en politik för framtiden. Framtida rörelser kommer gagnas av de
praktiker, strukturer och nätverk som vi utvecklat. Vårt mål är att
skapa och sprida revolutionära praktiker och bidra till en slags
infrastruktur som kan användas när förutsättningarna är annorlunda än
idag.
6.2.1 Vi vill se en utveckling i vänstern från civil olydnad till
radikalare metoder. Vänstern som stort har en stor potential men det
kräver en större organisering, struktur och vilja än vad som existerar
idag.
6.2.2 Vi ser massmilitans som en av de viktigaste kampmetoderna då
de skapar möjligheter till radikalisering och motstånd för ett stort
antal människor. Massmilitans skapar gemensam politisk erfarenhet och
bidrar till utvecklingen av kollektivet.
6.3 Vi verkar för en rörelse där det finns nyktra och drogfria
utrymmen för att göra vänstern trygg och säker och motverka skadliga
tendenser.
6.4 Vi anser att antifascism är en kamp för socialistiska rörelsers
överlevnad och inte ett ändamål i sig själv. Vidare vill vi betona att
eftersom vi definierar antifascism som kamper mot fascistiska
strömningar, tendenser och gaturörelser är vad som ingår i
antifascistisk kamp ytterst kontextbundet. Att bekämpa fascistiska
gruppers abortmotstånd är antifascism lika mycket som att fysiskt
förhindra deras gatunärvaro. Vilka kampmetoder som lämpar sig bäst
varierar beroende på kontext.
Autonom Organisering