Inlägg

2017-01-04

APM Terminals Gothenburgs julbesked: Inga kompromisser - hamnkonflikten eskalerar

Inga förhandlingsöppningar, hot om massuppsägningar och utestängning av Hamn4an från kommande varselförhandlingar

Bakgrund - vad har hänt sedan medlingen avbröts?

Alltsedan medlingen avbröts fredagen den 2:a december har Hamn4an istället försökt att bidra till en etablering av konstruktiva direktförhandlingar med arbetsgivaren APM Terminals Gothenburg för att försöka hitta en lösning på den nu nio månader långa hamnkonflikten. Avdelningen ha försökt att följa de råd parterna fått från medlarna om att avhålla sig från offentliga utspel. Vi har, tillsammans med förbundsledningen och vår internationella organisation IDC, även arbetet med med en idé om att ta fram en helt ny produktionsmodell för terminalen under en period av arbetsfred, för att försöka bryta det rådande dödläget.

Samtidigt som fackföreningen arbetade med kompromissinitiativet lanserade APMT Gothenburgs ledning under förra veckan ett massivt nedskärningsprogram för verksamhetsåret 2017. Enligt den information företagsledningen presenterat för personalen förlorar terminalen i dagsläget tiotals miljoner kronor i månaden i intäkter, vilket man helt och hållet skyller på konflikten med hamnarbetarkollektivet. För att hantera ett dåligt ekonomiskt resultat presenterade företagsledningen en plan som bl.a. inkluderar att skära ned kranbemanningen från 9 till 8 man (en bemanningsnivå långt under den som finns i högproduktiva europeiska APM-terminaler som exempelvis danska Århus och spanska Barcelona) och förskjuta start- och sluttider i Mottagningsparkens schemor.

APM Terminals Gothenburg gick ut på informationsskärmar och deklarerade att de så kallade effektiviseringsåtgärderna beräknades innebära en omedelbar minskning av arbetstillfällena motsvarande samtliga visstidsanställda (företagsledningen hade vid tillfälligt dock inga uppgifter om hur många personer det faktiskt rörde sig om) samt 24 fastanställda hamnarbetare. Fackföreningens uppskattning är att det totalt rör sig om ett 60-tal tjänster som bolaget vill avveckla. Uppsägningsförhandlingar ska, enligt företaget, inledas den 16:e januari 2017.

Bolagets utspel var tämligen väntat och uppfattades av personalstyrkan som ett renodlat utpressningsvarsel, avsett att försöka skapa splittring och tvinga igenom eftergifter avseende arbetsvillkoren. Det fick inte avsedd effekt. Många uppfattade det också som minst sagt motsägelsefullt att försöka tvinga de fackliga organisationerna ställa sig bakom ökad arbetsbelastning och nedskärningar av såväl krangängs- som baklandsbemanning under förespeglingen att man därmed skulle ”rädda jobb”.

Ett försök att bryta dödläget - IDC:s generalkoordinator i Göteborg

Hamn4an valde dock även i det här skedet att bortse från bolagets provokationer och hade bjudit in International Dockworkers’ Councils generalkoordinator Jordi Aragunde till avdelningens medlemsmöte den 15:e december. Efter diskussioner med bl.a. Aragunde presenterade avdelningsstyrelsen två förslag för mötet.

Det ena förslaget innebar att fackföreningen skulle erbjuda bolaget en period (inledningsvis tre månader) utan stridsåtgärder för att försöka förhandla fram en helt ny produktionsmodell, enligt förebild från containerterminaler i europeiska kontinenthamnar. Ramverket för förslaget var det som APMT Gothenburgs VD Henrik Kristensen själv lyft fram i sin korrespondens med IDC, nämligen att höja såväl terminalens flexibilitet som produktivitet utan ökade lönekostnader.

Förslaget innebar också att fackföreningen öppnade för en sammanhängande överenskommelse som skulle involvera att låta blixtanställda (behovsanställda) hamnarbetare köra grensletruckar under förutsättning att arbetsmiljörisker, problem med arbetsväxling samt hot mot den långsiktiga anställningstryggheten på terminalen avvärjts. Avdelningen skulle tillsätta en bred intern arbetsgrupp med medlemmar från samtliga arbetsställen för att diskutera och ta fram konkreta förslag inför sådana förhandlingar.

Förslaget byggde på motsvarande normaliseringsåtaganden från arbetsgivarsidan och att bolaget omedelbart tog tag i samtliga eller de flesta av de sex sakfrågor som ligger till grund för konflikten.

Plan B

Det andra förslaget var en plan för fortsatt konflikt om APM Terminals Göteborgsledning avvisade förhandlingsinitiativet och höll fast vid sin hittillsvarande konfrontationslinje. I ett sådant scenario föreslogs en förlängning av den pågående övertids-, inhyrnings- och nyanställningsblockaden till den sista februari samt nya strejker i början av nästa år. Stridsåtgärderna skulle då koordineras med sympatiåtgärder från IDC, för att få genomslag på global nivå och öka trycket på APM Terminals huvudkontor samt ägarkoncernen Marsk Group att ingripa i konflikten.

Efter en längre diskussion röstade ett par hundra närvarande Hamn4an-medlemmar enhälligt för båda förslagen. Nästföljande morgon träffade IDC:s Jordi Aragunde APM-terminalens VD Henrik Kristensen för att diskutera konflikten och senare samma eftermiddag presenterade avdelningen ett skriftligt förslag för bolagsledningen, med kopia sänd till medlarna. APMT Gothenburg lovade då att återkomma med ett svar under kommande vecka, innan julhelgen.

APM Terminals Gothenburgs svar

Bolagsledningen kallade Hamn4an till förhandling under torsdagsmorgonen den 22:a december för att presentera sitt svar. Det mötet varade dock knappt fem minuter. Bolagsledningen var mycket upprörd, sade sig ha bevis för att fackföreningen tryckt upp egna vinterjackor för att ersätta bolagets arbetskläder, var ovilliga att ens diskutera vad som hänt och lämnade snabbt mötesrummet igen. På eftermiddagen ringde avdelningsordförande Peter Annerback till VD Henrik Kristensen och klarggjorde att fackföreningen inte tryckt upp några varseljackor med fackföreningens logotyp. På bolagets begäran bekräftade fackföreningen därefter också skriftligen att vi fortfarande inte har några invändningar mot den klädkod APM Terminals presenterade för ett par år sedan.

På fredagsmorgonen den 23:e december kallade bolagsledningen därefter till ett nytt möte för att presentera sitt svar på Hamn4ans förslag. Även denna gång vigdes en del av mötestiden åt klädkoden, då VD Kristensen och produktionschef Magnus Lundberg förklarade att det nu ska bli förbjudet att bära exempelvis mössor, kepsar och t-shirtar med fackliga motiv eller andra typer av emblem under företagets varselkläder och skyddsutrustning inne på terminalområdet.

På fredagsmötet presenterade företagsledningen sedan ett ensidigt dokument, som i allt väsentligt innebar en upprepning av exakt samma ståndpunkter och förhållningssätt som man framfört otaliga gånger tidigare.

Noll egna åtaganden - inga kompromisser i sakfrågorna

APM Terminals Gothenburg uttrycker flera gånger i sitt svar att man ”ser positivt” på Hamn4ans förslag men presenterar själva inte ett enda eget åtagande, vare sig avseende de sex sakfrågor som ligger till grund för konflikten eller några övriga långsiktiga eller ens tillfälliga förändringar av bolagets misslyckade personalpolitik.

Istället påminner man deltagare i Hamn4ans tilltänkta arbetsgrupper om att ”ledighetsansökan för obetald fackligt arbete lämnas skriftligen i god tid” samt ägnar sig åt mästrande recensioner av fackföreningens ingångsvärden i sådana förhandlingar.

Hängavtal för majoritetsfacket?

Företagsledningens förordar i sitt dokument återigen att majoritetsfacket Hamn4an ska teckna en serie hängavtal på redan existerande kollektivavtal på arbetsplatsen och därmed åläggas fredsplikt. Arbetsgivaren påstår rentav att detta ”per automatik” skulle reglera många av de utestående frågorna på arbetsplatsen, såsom förhandlings- och skyddsfrågorna.
Det är ett fullkomligt absurt påstående som vi ska återkomma till strax.

Under 2009 och 2010 ägnade Svenska Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar fem längre mötestillfällen åt att diskutera hängavtal som en lösning på den nationella avtalssituationen, där ju Hamnarbetarförbundet som facklig majoritetsorganisation på riksnivå utestängs från att teckna det centrala avtalet. Det konstaterades redan då att ett antal maktfrågor krävde särskild reglering för att ett sådant hängavtalsförhållande inte í praktiken skulle reducera Hamnarbetarförbundet till en underavdelning av den avtalsbärande minoritetsorganisationen Svenska Transportarbetareförbundet. Tyvärr kunde någon sådan lösning aldrig nås. Intresserade kan läsa mer om de centrala avtalsförhandlingarna här och här.

En springande punkt på central nivå, var frågan om hur oenighet ska hanteras i frågor som förutsätter överenskommelse mellan fack och arbetsgivare. Vid ett rakt hängavtalsförhållande där det uppstår oenighet vid exempelvis en schemaförhandling, kan arbetsgivaren helt enkelt strunta i den fackliga hängavtalspartens invändningar och göra upp enbart med den avtalsbärande fackliga parten. En sådan uppgörelse binder då även hängavtalspartens medlemmar, som i det läget saknar medel att göra sin röst hörd.

Ett sådant avtalsförhållande skulle för Hamnarbetarförbundets del innebära att majoritetsfacket åtog sig samtliga av kollektivavtalets skyldigheter men bara tillmättes en begränsad del av de rättigheter som normalt följer.

I Göteborgs hamns containerterminal, där Hamn4an organiserar 85% av hamnarbetarna, blir ett lokalt hängavtalsbud utan tillägg eller andra försäkringar följaktligen ännu mer orimligt än förslaget som föll på central nivå 2010. Det finns givetvis ingen som helst anledning för den lokala fackliga majoritetsorganisationen att sälja fredsplikt billigare än övriga fackföreningar på arbetsplatsen. Detta vet APM Terminals Gothenburg. Vid det här laget känner man till alla invändningar men väljer att helt enkelt ignorera dem. Det omöjliga hängavtalsbudet blir istället en bekväm retorisk ursäkt för företagsledningen att slippa söka konstruktiva förhandlingslösningar på konflikten.

Bolagets påstående idag att de flesta av Hamn4ans sex sakfrågorna skulle ”regleras per automatik” med ett hängavtal är pinsamt. APM Terminals Gothenburgs nuvarande personalpolitik drabbar alla anställda i företaget, oavsett fackföreningstillhörighet och yrkeskategori. En arbetsgivare som bryter mot gällande lagar, avtal och egna löften till personalen, som använder enskilda utsatta hamnarbetare som förhandlingsbrickor för att utpressa arbetarkollektivet eller som försöker styra fackföreningarnas interna demokrati, låter sig givetvis inte hindras av något nytt hängavtal om man inte är beredd att förändra sin personalpolitik.

Hamn4an utestängs från kommande varselförhandlingar

Företagsledningen avslutade dagens förhandling med att klargöra att man avser utestänga fackföreningen från kommande uppsägningsförhandlingar, vilka alltså närmast uteslutande berör Hamn4an-medlemmar. APM Terminals Gothenburgs avslutande respons på Hamn4ans försök att få igång konstruktiva förhandlingar blev alltså att bolaget nu försöker beröva minst ett 50-tal uppsägningshotade hamnarbetare representation av den fackliga organisation de själva valt.

Vad händer nu?

APMT-ledningens svar på fackföreningens utsträckta hand kan inte ses som något annat än en fortsättning på dess tidigare strategi av total konfrontation med hamnarbetarkollektivet. Förhandlingsvägen är alltså fortsatt stängd.

Fackföreningen kommer ändå att förbereda val till de interna arbetsgrupper som medlemsmötet beslutade om för att ta fram förslag gällande en ny produktionsmodell för terminalen, en sammanhållen lönemodell, bemanningsmodeller för samtliga arbetsställen m.m.

Strategin ligger fast. Om den nuvarande ledningen för APMT Gothenburg är ovillig att söka överenskommelser, hitta förhandlingslösningar och lyssna på sin personal så kommer man inte heller att kunna vända de senaste två årens nedåtgående spiral i containerterminalen.
Förr eller senare möter vi då antingen en mer samarbetsinriktad attityd eller nya ansikten på andra sidan förhandlingsbordet. Då ska vi vara förberedda och omgående kunna presentera ett konstruktivt och ömsesidigt gynnsamt sammanhållet förslag för att snabbt kunna vända utvecklingen och börja bygga upp en effektiv och pålitlig hamn där de anställda trivs och känner sig trygga.

Samtidigt finns det inte längre någon anledning att hålla tillbaka. I enlighet med medlemsmötets beslut i förra veckan har Hamn4an idag därför varslat om en ny övertids- inhyrnings- och nyanställningsblockad från och med fredagen den 6:e januari klockan 16.00 till och med tisdagen den 28:e februari klockan 24.00.

Arbetet med att koordinera nya strejker med globala stödaktioner med våra systerfack inom International Dockworkers’ Council påbörjas i mellandagarna. Vi kommer nu att begära konkret stöd från hela IDC:s nätverk och vi vet att många står beredda att hjälpa till.

Nytt medlemsmöte kommer att hållas i januari.

Hamn 4:an

Länk: http://hamn.nu/article/2354/APM-Terminals-Gothenburgs-julbesked-Inga-kompromisser---hamnkonflikten-eskalerar.html

Kommentera

captcha