Inga förhandlingsöppningar, hot om massuppsägningar och utestängning av Hamn4an från kommande varselförhandlingar
Bakgrund - vad har hänt sedan medlingen avbröts?
Alltsedan medlingen avbröts fredagen den 2:a december har Hamn4an
istället försökt att bidra till en etablering av konstruktiva
direktförhandlingar med arbetsgivaren APM Terminals Gothenburg för att
försöka hitta en lösning på den nu nio månader långa hamnkonflikten.
Avdelningen ha försökt att följa de råd parterna fått från medlarna om
att avhålla sig från offentliga utspel. Vi har, tillsammans med
förbundsledningen och vår internationella organisation IDC, även arbetet
med med en idé om att ta fram en helt ny produktionsmodell för
terminalen under en period av arbetsfred, för att försöka bryta det
rådande dödläget.
Samtidigt som fackföreningen arbetade med kompromissinitiativet
lanserade APMT Gothenburgs ledning under förra veckan ett massivt
nedskärningsprogram för verksamhetsåret 2017. Enligt den information
företagsledningen presenterat för personalen förlorar terminalen i
dagsläget tiotals miljoner kronor i månaden i intäkter, vilket man helt
och hållet skyller på konflikten med hamnarbetarkollektivet. För att
hantera ett dåligt ekonomiskt resultat presenterade företagsledningen en
plan som bl.a. inkluderar att skära ned kranbemanningen från 9 till 8
man (en bemanningsnivå långt under den som finns i högproduktiva
europeiska APM-terminaler som exempelvis danska Århus och spanska
Barcelona) och förskjuta start- och sluttider i Mottagningsparkens
schemor.
APM Terminals Gothenburg gick ut på informationsskärmar och deklarerade
att de så kallade effektiviseringsåtgärderna beräknades innebära en
omedelbar minskning av arbetstillfällena motsvarande samtliga
visstidsanställda (företagsledningen hade vid tillfälligt dock inga
uppgifter om hur många personer det faktiskt rörde sig om) samt 24
fastanställda hamnarbetare. Fackföreningens uppskattning är att det
totalt rör sig om ett 60-tal tjänster som bolaget vill avveckla.
Uppsägningsförhandlingar ska, enligt företaget, inledas den 16:e januari
2017.
Bolagets utspel var tämligen väntat och uppfattades av personalstyrkan
som ett renodlat utpressningsvarsel, avsett att försöka skapa splittring
och tvinga igenom eftergifter avseende arbetsvillkoren. Det fick inte
avsedd effekt. Många uppfattade det också som minst sagt motsägelsefullt
att försöka tvinga de fackliga organisationerna ställa sig bakom ökad
arbetsbelastning och nedskärningar av såväl krangängs- som
baklandsbemanning under förespeglingen att man därmed skulle ”rädda
jobb”.
Ett försök att bryta dödläget - IDC:s generalkoordinator i Göteborg
Hamn4an valde dock även i det här skedet att bortse från bolagets
provokationer och hade bjudit in International Dockworkers’ Councils
generalkoordinator Jordi Aragunde till avdelningens medlemsmöte den 15:e
december. Efter diskussioner med bl.a. Aragunde presenterade
avdelningsstyrelsen två förslag för mötet.
Det ena förslaget innebar att fackföreningen skulle erbjuda bolaget en
period (inledningsvis tre månader) utan stridsåtgärder för att försöka
förhandla fram en helt ny produktionsmodell, enligt förebild från
containerterminaler i europeiska kontinenthamnar. Ramverket för
förslaget var det som APMT Gothenburgs VD Henrik Kristensen själv lyft
fram i sin korrespondens med IDC, nämligen att höja såväl terminalens
flexibilitet som produktivitet utan ökade lönekostnader.
Förslaget innebar också att fackföreningen öppnade för en sammanhängande
överenskommelse som skulle involvera att låta blixtanställda
(behovsanställda) hamnarbetare köra grensletruckar under förutsättning
att arbetsmiljörisker, problem med arbetsväxling samt hot mot den
långsiktiga anställningstryggheten på terminalen avvärjts. Avdelningen
skulle tillsätta en bred intern arbetsgrupp med medlemmar från samtliga
arbetsställen för att diskutera och ta fram konkreta förslag inför
sådana förhandlingar.
Förslaget byggde på motsvarande normaliseringsåtaganden från
arbetsgivarsidan och att bolaget omedelbart tog tag i samtliga eller de
flesta av de sex sakfrågor som ligger till grund för konflikten.
Plan B
Det andra förslaget var en plan för fortsatt konflikt om APM Terminals
Göteborgsledning avvisade förhandlingsinitiativet och höll fast vid sin
hittillsvarande konfrontationslinje. I ett sådant scenario föreslogs en
förlängning av den pågående övertids-, inhyrnings- och
nyanställningsblockaden till den sista februari samt nya strejker i
början av nästa år. Stridsåtgärderna skulle då koordineras med
sympatiåtgärder från IDC, för att få genomslag på global nivå och öka
trycket på APM Terminals huvudkontor samt ägarkoncernen Marsk Group att
ingripa i konflikten.
Efter en längre diskussion röstade ett par hundra närvarande
Hamn4an-medlemmar enhälligt för båda förslagen. Nästföljande morgon
träffade IDC:s Jordi Aragunde APM-terminalens VD Henrik Kristensen för
att diskutera konflikten och senare samma eftermiddag presenterade
avdelningen ett skriftligt förslag för bolagsledningen, med kopia sänd
till medlarna. APMT Gothenburg lovade då att återkomma med ett svar
under kommande vecka, innan julhelgen.
APM Terminals Gothenburgs svar
Bolagsledningen kallade Hamn4an till förhandling under torsdagsmorgonen
den 22:a december för att presentera sitt svar. Det mötet varade dock
knappt fem minuter. Bolagsledningen var mycket upprörd, sade sig ha
bevis för att fackföreningen tryckt upp egna vinterjackor för att
ersätta bolagets arbetskläder, var ovilliga att ens diskutera vad som
hänt och lämnade snabbt mötesrummet igen. På eftermiddagen ringde
avdelningsordförande Peter Annerback till VD Henrik Kristensen och
klarggjorde att fackföreningen inte tryckt upp några varseljackor med
fackföreningens logotyp. På bolagets begäran bekräftade fackföreningen
därefter också skriftligen att vi fortfarande inte har några
invändningar mot den klädkod APM Terminals presenterade för ett par år
sedan.
På fredagsmorgonen den 23:e december kallade bolagsledningen därefter
till ett nytt möte för att presentera sitt svar på Hamn4ans förslag.
Även denna gång vigdes en del av mötestiden åt klädkoden, då VD
Kristensen och produktionschef Magnus Lundberg förklarade att det nu ska
bli förbjudet att bära exempelvis mössor, kepsar och t-shirtar med
fackliga motiv eller andra typer av emblem under företagets varselkläder
och skyddsutrustning inne på terminalområdet.
På fredagsmötet presenterade företagsledningen sedan ett ensidigt
dokument, som i allt väsentligt innebar en upprepning av exakt samma
ståndpunkter och förhållningssätt som man framfört otaliga gånger
tidigare.
Noll egna åtaganden - inga kompromisser i sakfrågorna
APM Terminals Gothenburg uttrycker flera gånger i sitt svar att man ”ser
positivt” på Hamn4ans förslag men presenterar själva inte ett enda eget
åtagande, vare sig avseende de sex sakfrågor som ligger till grund för
konflikten eller några övriga långsiktiga eller ens tillfälliga
förändringar av bolagets misslyckade personalpolitik.
Istället påminner man deltagare i Hamn4ans tilltänkta arbetsgrupper om
att ”ledighetsansökan för obetald fackligt arbete lämnas skriftligen i
god tid” samt ägnar sig åt mästrande recensioner av fackföreningens
ingångsvärden i sådana förhandlingar.
Hängavtal för majoritetsfacket?
Företagsledningens förordar i sitt dokument återigen att
majoritetsfacket Hamn4an ska teckna en serie hängavtal på redan
existerande kollektivavtal på arbetsplatsen och därmed åläggas
fredsplikt. Arbetsgivaren påstår rentav att detta ”per automatik” skulle
reglera många av de utestående frågorna på arbetsplatsen, såsom
förhandlings- och skyddsfrågorna.
Det är ett fullkomligt absurt påstående som vi ska återkomma till strax.
Under 2009 och 2010 ägnade Svenska Hamnarbetarförbundet och
arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar fem längre mötestillfällen åt
att diskutera hängavtal som en lösning på den nationella
avtalssituationen, där ju Hamnarbetarförbundet som facklig
majoritetsorganisation på riksnivå utestängs från att teckna det
centrala avtalet. Det konstaterades redan då att ett antal maktfrågor
krävde särskild reglering för att ett sådant hängavtalsförhållande inte í
praktiken skulle reducera Hamnarbetarförbundet till en underavdelning
av den avtalsbärande minoritetsorganisationen Svenska
Transportarbetareförbundet. Tyvärr kunde någon sådan lösning aldrig nås.
Intresserade kan läsa mer om de centrala avtalsförhandlingarna här och här.
En springande punkt på central nivå, var frågan om hur oenighet ska
hanteras i frågor som förutsätter överenskommelse mellan fack och
arbetsgivare. Vid ett rakt hängavtalsförhållande där det uppstår
oenighet vid exempelvis en schemaförhandling, kan arbetsgivaren helt
enkelt strunta i den fackliga hängavtalspartens invändningar och göra
upp enbart med den avtalsbärande fackliga parten. En sådan uppgörelse
binder då även hängavtalspartens medlemmar, som i det läget saknar medel
att göra sin röst hörd.
Ett sådant avtalsförhållande skulle för Hamnarbetarförbundets del
innebära att majoritetsfacket åtog sig samtliga av kollektivavtalets
skyldigheter men bara tillmättes en begränsad del av de rättigheter som
normalt följer.
I Göteborgs hamns containerterminal, där Hamn4an organiserar 85% av
hamnarbetarna, blir ett lokalt hängavtalsbud utan tillägg eller andra
försäkringar följaktligen ännu mer orimligt än förslaget som föll på
central nivå 2010. Det finns givetvis ingen som helst anledning för den
lokala fackliga majoritetsorganisationen att sälja fredsplikt billigare
än övriga fackföreningar på arbetsplatsen. Detta vet APM Terminals
Gothenburg. Vid det här laget känner man till alla invändningar men
väljer att helt enkelt ignorera dem. Det omöjliga hängavtalsbudet blir
istället en bekväm retorisk ursäkt för företagsledningen att slippa söka
konstruktiva förhandlingslösningar på konflikten.
Bolagets påstående idag att de flesta av Hamn4ans sex sakfrågorna skulle
”regleras per automatik” med ett hängavtal är pinsamt. APM Terminals
Gothenburgs nuvarande personalpolitik drabbar alla anställda i
företaget, oavsett fackföreningstillhörighet och yrkeskategori. En
arbetsgivare som bryter mot gällande lagar, avtal och egna löften till
personalen, som använder enskilda utsatta hamnarbetare som
förhandlingsbrickor för att utpressa arbetarkollektivet eller som
försöker styra fackföreningarnas interna demokrati, låter sig givetvis
inte hindras av något nytt hängavtal om man inte är beredd att förändra
sin personalpolitik.
Hamn4an utestängs från kommande varselförhandlingar
Företagsledningen avslutade dagens förhandling med att klargöra att man
avser utestänga fackföreningen från kommande uppsägningsförhandlingar,
vilka alltså närmast uteslutande berör Hamn4an-medlemmar. APM Terminals
Gothenburgs avslutande respons på Hamn4ans försök att få igång
konstruktiva förhandlingar blev alltså att bolaget nu försöker beröva
minst ett 50-tal uppsägningshotade hamnarbetare representation av den
fackliga organisation de själva valt.
Vad händer nu?
APMT-ledningens svar på fackföreningens utsträckta hand kan inte ses som
något annat än en fortsättning på dess tidigare strategi av total
konfrontation med hamnarbetarkollektivet. Förhandlingsvägen är alltså
fortsatt stängd.
Fackföreningen kommer ändå att förbereda val till de interna
arbetsgrupper som medlemsmötet beslutade om för att ta fram förslag
gällande en ny produktionsmodell för terminalen, en sammanhållen
lönemodell, bemanningsmodeller för samtliga arbetsställen m.m.
Strategin ligger fast. Om den nuvarande ledningen för APMT Gothenburg är
ovillig att söka överenskommelser, hitta förhandlingslösningar och
lyssna på sin personal så kommer man inte heller att kunna vända de
senaste två årens nedåtgående spiral i containerterminalen.
Förr eller senare möter vi då antingen en mer samarbetsinriktad attityd
eller nya ansikten på andra sidan förhandlingsbordet. Då ska vi vara
förberedda och omgående kunna presentera ett konstruktivt och ömsesidigt
gynnsamt sammanhållet förslag för att snabbt kunna vända utvecklingen
och börja bygga upp en effektiv och pålitlig hamn där de anställda trivs
och känner sig trygga.
Samtidigt finns det inte längre någon anledning att hålla tillbaka. I
enlighet med medlemsmötets beslut i förra veckan har Hamn4an idag därför
varslat om en ny övertids- inhyrnings- och nyanställningsblockad från
och med fredagen den 6:e januari klockan 16.00 till och med tisdagen den
28:e februari klockan 24.00.
Arbetet med att koordinera nya strejker med globala stödaktioner med
våra systerfack inom International Dockworkers’ Council påbörjas i
mellandagarna. Vi kommer nu att begära konkret stöd från hela IDC:s
nätverk och vi vet att många står beredda att hjälpa till.
Nytt medlemsmöte kommer att hållas i januari.
Hamn 4:an