Inlägg

2024-04-26

Anarkistutvecklat rollspel på kickstarter: Oceania 2084 - en spirituell uppföljare på Orwell's 1984

Om tankarna bakom skapandet av Oceania 2084:

Jag kände att jag borde dela med mig av några tankar som jag har haft under utvecklingen av Oceania 2084. Det här spelet är på ett par sätt ett ”seriöst spel”, på samma sätt som Dostojevskijs böcker är seriösa. Det är inte ett ”roligt” spel, eller en verklighetsflykt. Det är ett meningsfullt spel. Det är ett engagerande spel. Det är tänkt att ta upp tunga ämnen, men det är inte tänkt att göra det på ett exploaterande sätt utan som en möjlig katalysator för vidare och djupare tänkande kring dessa ämnen.

Jag har tagit designbeslut baserat på denna seriösa grund. Spelet har några designval som kanske är kontraintuitiva om man vill skapa något som är lätt att marknadsföra. Det kliver ut ur normerna för hur rollspel vanligtvis förväntas fungera. Det litar på spelarna. Det litar på att du spelar spelet enligt reglerna. Det litar på att du är ärlig och öppen för att utforska din sårbarhet och dina tankar genom systemets rörelser.

För mig är skapandet av det här spelet bara ett till sätt att kämpa mot förtryck. Det är en akt av trots. Det här spelet är mitt meddelande till motståndets framtid.

Jag har skrivit några gånger att spelet är antiauktoritärt. På vilket sätt? Jo, även om spelet skapar berättelser som kan uppfattas som en serie personliga misslyckanden och en motståndsrörelses undergång (redan innan den har kommit igång), så handlar det faktiskt om att inte ge upp. Det handlar om att göra motstånd mot förtryck för att det är rätt sak att göra. Inte för att det är en kamp som går att vinna. Eftersom kampen mot förtryck är en evig strävan kommer den aldrig att ta slut. Så det är av största vikt att kämpa mot det, annars kommer vi att kastas in i en ännu värre och mindre beboelig verklighet.

Kampanjen har nu fått 30% stöd och vi är redan halvvägs genom de 30 dagarna. Spelet är en samarbetsbaserad berättarupplevelse, där en spelare spelar som de andra spelarnas tydliga antagonist. Det är ett känslomässigt spel, det är ett filosofiskt spel och det är på många sätt ett allvarligt spel. Det är ett spel om motstånd mot en auktoritär värld.

Hjälp mig att sprida ordet, dela länken, spela in faktiska spel och diskutera det med dina vänner. Jag förlitar mig på mun-till-mun-metoden eftersom jag inte har någon budget för marknadsföring. Jag hoppas att du vill vara med på denna motståndshandling!

https://www.kickstarter.com/projects/jochergames/o...

INGEN ÄR FRI FÖRRÄN ALLA ÄR FRIA!
NO PASARAN!

Kamratligen Johan Eriksson

Johan Eriksson

Länk: https://www.kickstarter.com/projects/jochergames/oceania-2084-the-orwellian-ttrpg/

Kommentarer

Tune in to the interview about the political reasons and thoughts of Oceania 2084 in the interview made by A-Radio Berlin. In it, we covered a lot of the anarchist and antiauthoritarian perspectives of the game.

Their description of the episode:

"People with an antiauthoritarian mindset do often enjoy games. Besides boardgames, their interest have also been on roleplaying games (RPGs), a kind of cooperative storytelling game at a table based on a concrete rule system. Johan Eriksson, an anarchist game designer has recently published such an RPG called "Oceania 2084", based on George Orwell's novel "1984". We talked to him during his run of a Kickstarter campaign for a printed version of the game. Deadline is 10 May 2024. Enjoy and spread the info!"

https://www.aradio-berlin.org/oceania-2084-roleplaying-in-a-dystopian-setting/

Johan Eriksson

Kommentera

captcha