Inlägg

2019-07-08

Anarkism vs. religion

I några texter har jag, trots att jag själv är ateist, ifrågasatt religionskritikens berättigande (här, här), och mer specifikt sekularismens eventuella koppling till nationshyllande och rasism. Kamraterna från vår grann-pod A-ordet har som grundambition att lyfta fram mötet mellan anarkism och kristen tro, men har samtidigt nära till vass kyrkokritik. A-ordet är alltid intressant och skarpt, och har nu också valt att specifikt lyfta fram och diskutera den anarkistiska religionskritiken i en längre intervju med Simone, som också är involverad i anarkism.info. Det är ett väldigt lärorikt och dynamiskt samtal, som rekommenderas varmt, och som kompletterar och i viss mån utmanar aspekter av min religionskritik-kritik.

Låt oss hålla samtalet om anarki, religion och andlighet levande och icke-dogmatiskt, oavsett om vi är troende, agnostiker eller ateister, och oavsett vilken religiös tradition vi har vår bakgrund och eventuella tillhörighet i.

För en hyfsat färsk och mångfacetterad akademisk ingång till ämnet religion – anarkism rekommenderas Essays in Anarchism and Religion som kan laddas ned gratis från Stockholms Universitets hemsida. En bearbetad version av undertecknads text om religionskritik finns i nyutkomna boken Anarkistiska blickar, som kan beställas till frivilligt pris via Ftp:s hemsida eller FB-sida.

Zomia

Länk: https://anarkism.info/2019/07/06/anarkism-vs-religion/?fbclid=IwAR1-vP7YZpHCJSODpO0VsdhuiHK9MW5ivhedTBj0UuMm8g3NjplU9ZMbQTU

Kommentera

captcha