Inlägg

2018-08-10

A quote by Gilles Dauve / Ett citat av Gilles Dauve

Kommunismen är inte ett program som man omsätter i praktiken eller får andra att omsätta i praktiken, utan en social rörelse. De som utvecklar och försvarar den teoretiska kommunismen har inga fördelar framför andra, de har endast en klarare förståelse och ett mer precist sätt att uttrycka sig; precis som alla de som inte är särskilt intresserade av teori, känner de det praktiska behovet av kommunismen. De har inga som helst privilegier, de bär inte på den kunskap som kommer sätta revolutionen i rörelse; men å andra sidan fruktar de inte heller att de ska bli »ledare» bara för att de förklarar sina åsikter. Den kommunistiska revolutionen är precis som alla andra revolutioner produkten av verkliga behov och levnadsförhållanden. Problemet består i hur man skall lyckas synliggöra en existerande historisk rörelse.

Kosmoprolet

Länk: https://www.riff-raff.se/vd/​

Kommentarer

Kommer aldrig förstå hur folk kan anse att folk som Dauve(och kommunisering rent allmänt) är influerat av marxism eller "bordigism"(sett kamrater kalla honom neo-"bordigistisk"). Bara detta bryter helt med den marxistiska förstålsen av partiet och dess program.

antiDauve

Postade du det här citatet bara så att du skulle kunna komma med den kritiken eller

@

vad skulle jag tjäna på det ens lol och varför skulle jag vänta x-antal dagar

antiDauve

Jag är inte marxist. Men den synen på marxism som du ger uttryck för är ju den allra tråkigaste, när den reduceras till en religiös dogma där kampen är att hitta dom som är mest rätttrogna och förkasta och bränna hädarna på bål. Då skäms jag åt er och är glad att jag är anarkist.

@

Kommentera

captcha