Inlägg

2021-09-05

4sep demonstrationen - tankar & feedback

Nu när förfesten, demonstrationen och efterfesten är avslutad och det flesta börjat återhämta sig så tänkte jag att vi kunde diskutera för och nackdelar. Vad kunde gjorts bättre? Förarbetet, upplsutningen, snuthantering, efterfesten osv.

Klasskampe1337

Kommentarer

Hade gärna sett mer disciplin på deltagarna. Skönt att ingen fotade och filmade iallafall.

Svarta Blocket

Vad var syftet med demonstrationen, och vilka mål hade satts upp? Förstår om det inte är offentligt men just dessa behövs för att det ska kunna utvärderas.

Har inte sett en enda rad skrivet och ingen bild, så gissar att det inte handlade om att kommunicera något utåt

Proffsdemonstrant

Personligen har jag aldrig riktigt förstått syftet med demonstrationen, vilket det låga antalet deltagare förmodligen avspeglad

Picklerick

Jag ser framför mig massa åsiktsexpter som nu ska uttala sig om varför det var en dålig demo osv, och visst ska kritik kunna lyftas. Samtidigt så tycker jag att bristen på aktioner ÖHT talar för sig själv och i ljuset av det faktum att inget annat arras så kan man väll inte beskriva demon som något annat än lyckad.

100% hellre vara på gatorna, hur få man än må vara, än att sitta på sin kammare och vänta på att någon annan ska styra upp grejer som man som professionell tyckare kan kanske understå sig att delta i.

Med det sagt är det väll bara att uppmana alla som ändå tar sig tiden att uttrycka sin åsikt, här och på andra ställen, att engagera sig i fortsatta och framtida kampanjer och arrangemang, så kanske nästa demo faller er bättre i smaken.

Livsstilskommunist

It was good to get out and be visible. But I missed the point with the demo. Anticapitalism it is such an abstract concept nowadays, especially to outsiders (people who maybe never got in contact to political theory). Another thing that I didn´t understand was why at the speech in front of Heimstaden offices, the person who talked thanked the leader of the left party. As an extraparliamentary demonstration/groups/individuals there is no place to support political parties of any kind. Also, I am critical about thanking "Hyresgästförening": they are an organization that does what they have to do, and still, there is a lack of critics towards them (too bureaucratic, too member-focused, etc.)

I got so confused after that speech and did not know where I was exactly. I understood that the demo was arranged by a coalition or variety of groups. But that means that political parties are involved?

Also, the music was too loud sometimes, more than the chants of the people, maybe it is a good thing to think about. If we want a parade or a demonstration.

Lack of action was an important thing that someone pointed out at some comment.

Though was nice that something happened and good to be open to critics!
There is a need for radicals ideas to be seen and exchange!

Pikantwurst

Sen kanske man inte ska porta vissa aktörer *host* SKP *host*

Expertkritikern

Bra med demo. Aktion ersätter tårar. Alltid! Men vi måste bli bättre på att konkretisera det politiska innehållet. Demon och kampanjen hade inget tydligt syfte i en tid som vi kunde argumentera och motivera aktioner kring den politiska krisen i Sverige, misstron mot det politiska systeme, klimat krisen, pandemi hanteringen mm.

För mig var det brist på analys och tydlig koppling till aktuella frågor som skapade osäkerhet och otydlighet kring demos syfte. Det vore kanske lättare att samla folk om vi inte siktar mot sådana apokalyptiska och abstrakta mål såsom antikapitalism. Antikapitalism skall vara en del av analysen men inte parollen. De flesta från rörelsen var där men inte några andra..

ett par frågor: varför talaren framför Heimstaden tackade aåa och politiker om jag minns rätt? fanns det någon kommunikation med aåa angående dagen och deras event? visst har de lämnat den autonoma rörelsen, enligt egen utsago, men kunde något annat göras? hur länge ska vi stå ut med stalikistiska parasiter som går runt oss och delar texter.



Nestor

vad fan var grejen med första talaren? Hylla Vänsterpartiet och aåa, snackade om att det var kallt i en lägenhet en gång..lamt..

Mercur

Frågan för vår nutid är inte vad man ska organisera kring för frågor, sociala rörelser eller socio-ekonomiska behov (det finns gott att inspireras av) utan hur vi kan komma att "organisera" (de-organ-iseras kanske?) och mötas till och börja med. Hur gör man rum för det nya och inte faller ned i gamla sätt som inte faciliterar någon annat än gamla unkna begär och dom redan otillräkliga i kontrast till vad internet kan ge.

trött

En bra fråga: Varför PLAN B o inte våra platser?



xxx

Borde i teorin ha gått på demon. Men gjorde det inte i praktiken. Fast det var det första som hände politiskt sen covid kom. Är autonom sen ungdomen och bor i Skåne.

Kände att demon var vag. Den kopplades inte till något som är fel med kapitalismen. Det skapar en hög tröskel för utomstående tror jag. Antikapitalism saknar en konkret betydelse utanför rörelsen. Begreppet används knappt inom vänstern idag och begreppet kapitalism används av liberaler som synonymt med lycka frihet och en lyxig livsstil.

Tror risken är stor att bara organiserade sen tidigare dök upp. Och er vill man ju inte träffa. Skoja hehe. Men man vill ju känna att man verkligen tror på något om man ska dyka upp.

Också proffsdemonstrant

Hur i hellaaa.. efterfest på plan b. De där folket delar inte ens på antikapitalistisk åsikter, inte konstigt att de var inte med i tåget ens hahahaha.. de där folket som driver den hipster kluben är samma folk som har börjat springa runt och hota svartis klubbar att de ska ringa snuten... Nu vet ni fu*k plan b fuck snuten och definitivt fu*k kapitalismen... Juste fu*k er alla som stödjer plan b.

ftw

@ftw

1. Kom på planeringsmöten om du vill påverka, lätt att klaga hemma från soffan

2. Starta en kampanj mot Plan B om det nu är en så viktigt hjärtefråga för dig, squata ett annat ställe, dela ut flygblad, sabbotera Plan Bs lokaler whatever

3. Erbjud alternativ på andra lokaler som kan ta mer än 40pers när rörelsen har behov av det


Summa sumarum: Mindre snack, mer verkstad :)


Livsstilskommunist

Varför missade jag detta och hade ingen aning om det? Nu hatar jag mig själv lite. Trodde allt skulle vara dött under sommaren. Nästa gång får någon gå förbi och banka på min dörr eller ringa mig. Flera har mitt telefonnummer. Känner mig deppad nu.

fuckup

Maoistiskt forum deltog också i demonstrationen? Vad gjorde dem där??

loppan

Någon som deltog som kan bekräfta Maoistiskt Forum/"Studiecirkeln 24 september" faktiskt finns och var där med flygblad? Ursäkta att länka till deras hemsida men de har en påstod bild av demon på sin framsida samt en kortare artikel om det där de detaljerar ett tjafs. Jag har haft uppfattningen att gruppen är en spökgrupp så hade varit spännande att höra om någon som faktiskt träffat ligan.

Framsidan: http://www.maoistisktforum.org/

Rapporten om 4 sep: http://www.maoistisktforum.org/Demosept rap.html



finnsmaoistisktforumlol

@finnsmaoistisktforumlol

Vet inget om demon spesifikt.

Men gruppen är "riktig" på det sättet att dom har haft små och minskande fysiska aktiviteter.

Men gruppen är upprepade gånger blivit exponerad som agenter som arbetar för att undergräva revolutionen i Peru. Ser man deras aktivitet och sida i ljus av detta är det mycket lätt att se. Alla hemsidor och "grupper" som dom länkar till är också en mycket liten grupp av liknande sidor som bara referar till varandra i en sirkel.

SkjutEnPolis

Kommentera

captcha