2023-01-28

​KRÖNIKAN 28-29/1 2023. Strejkvågen fortsätter!

Världen: USA. En ideell organisation kallad "Task Force Butler Institute" rekryterar amerikanska militärveteraner för att övervaka fascister och högerextrema rörelser runt om i landet (Unicorn Riot).Och strejkvågen över Europa fortsätter (Intis).

Sverige: Rasmus Paludans koranbränning skulle vara olaglig i Finland, rapporterar Österbottens Tidning. Här skulle bränningen strida mot lagen och tolkas som hets mot folkgrupp och brott mot trosfriden. I Finland är nazismen förbjuden, i Sverige är den tillåten - pga nära nog brottslig godtrogenhet.

Konsten: Dokumentär om Nan Goldin och hennes opioidkrisaktivism förtjänar en Oscarsnominering. Lauren Poitras film, som följer Goldins kampanj mot medlemmar av familjen Sackler, har nominerats i kategorin Bästa dokumentärfilm (The Art Newspaper).

Form och färg inom konsten - bildkonsten - kan inte bli omodernt med mindre än att konsten själv blir omodern - vilket vore en katastrof nödvändig att förhindra.

Boktips: Sophie Scott-Brown: Colin Ward and the Art of Everyday Anarchy.Routledge 2023, ISBN: 9780367569303.

Citatet: ”Vi föredrog att vara tysta. Vi är verkligen inte utan skuld eller fel, och jag frågar mig själv gång på gång vad som skulle ha hänt om Tyskland år 1933 - det måste ha funnits en möjlighet – hade försvarat sanningen till vår död? Om vi hade sagt då att det inte är rätt när Hermann Göring helt enkelt sätter 100.000 kommunister i koncentrationslägren för att låta dem dö. Men jag kan också tänka mig att vi kunde ha räddat 30–40 miljoner människor. För det var vad det kostade oss.”— Martin Niemöller.

***th-14.jpeg

Staffan / Konst och Politik.

Kommentera

captcha

Senaste Media

• TCA-podden: Avsnitt 2 by Take Concrete Action
  • TCA-podden: Avsnitt 1 by Take Concrete Action
  • Glad 1 maj!

Senaste kommentarerna