Event

Stoppa nazistmarschen 25/8!

När: 2018-08-25 11:00
Var: Stockholm, Stockholm

Det är ingen slump att NMR vill ut och marschera den 25/8. Inget nytt att de visar sina fula trynen när arbetarklassen demonstrerar. Varje gång arbetare för sin egen talan kommer nazister för att skrämmas och tysta ner. Men vi låter oss inte skrämmas!

Deras syfte är alltid detsamma: Att flytta uppmärksamheten från verkliga hot mot våra liv till fiktiva hot, låta oss tro att vi kan säkra våra intressen genom att bygga murar och gränser, istället för att ta till klasskamp. De säger att de för folkets talan men vi vet mycket väl att de alltid har skyddat kapitalets intressen och springer dess ärenden. Ända sen 1920-talet har gatufascister svarat på arbetarrörelsens krav på rättvisa med våld. Fackliga rättigheter är fortfarande en nagel i ögat på både arbetsköpare och extremhöger.

Den 25/8 tar vi tydligt ställning mot försöket att inskränka arbetarklassens främsta vapen: strejkrätten!
Strike Back är vårt svar på de hot mot organisationsrätt, strejkrätt och allt det våra mödrar, fäder, äldre syskon har kämpat för: Ekonomisk rättvisa, social trygghet och kvinnors rätt till sina kroppar.

Vi tänker inte låta nazisterna få utrymme: Inte en gata, inte en meter. Den 25 augusti är Stockholms gator våra!
Slut upp med oss, efter att du har gjort din röst hörd i de olika aktiviteterna kring Strike Back, för en antifascistisk gatufest som sträcker sig från Observatorielunden, längs hela Sveavägen, runt Sergels torg, genom Kungsträdgården och ända bort till Mynttorget.

KÄMPA STHLM

Kommentarer

Så med andra ord finns ingen ambition att göra något åt NMR:s demo förrän Strike Back är slut framåt eftermiddagen? Eller missar jag något? I så fall är det ju falskt att påstå att man inte tänker låta nazisterna gå en meter, tvärtom tänker man ju tolerera att de går i sisådär två till fyra timmar.

Anatomi

Det finns ännu ingen säker information om när och var NMR kommer marchera. Sannolikt blir det inte helt enligt deras demoansökan. Så tills det är klarlagt är det bara spekulation om vilken typ av antifascistiskt motstånd vi kan bjuda dem. Jag tycker det är bra att vi inte låter nazisterna sabotera den största fackliga massaktionen på flera år med sin provokation.

Stockholmsanarkist

Nu finns dock sådan information. NMR kommer samlas 12.00 och Kämpa Sthlm har gått ut med att man inte kommer arrangera en motdemonstration utan en gatufest 16.00. Min tidigare kritik kvarstår därför. Jag hoppas det i alla fall finns alternativ för dem som faktiskt vill protestera mot NMR.

Anatomi

Om du vill demonstrera mot NMR så kör hårt. Men förvänta dig inte att något protestalternativ magiskt kommer ordnas om du inte själv drar i det. De flesta (alla?) etablerade antifascistiska grupper verkar ha gjort analysen att strejkrättsdemonstrationen är ett viktigare strategiskt antifascistiskt arbete än att vara motdemonstrant åt NMR just den här gången.

Stockholmsanarkist

Kommentera

captcha