Inlägg

2022-02-26

Officiell koordineringstråd för solidaritet

Gatorna.info är ett verktyg för sociala rörelser. Nu när en imperialism (Putinregimen) angripit en annan (NATO genom Ukraina) och en enorm solidaritetsrörelse väckts så bör vi också använda sidan för det den gör bäst: att koordinera och sprida information. Använd denna tråd för att länka alla events, aktioner eller information som bör spridas för att hjälpa ett internationalistiskt motstånd mot kapitalistska och nationalistiska antagonismer. Ni får (och bör) såklart också använda er utav den vanliga "Publicera"-funktionen, men kanske är det något lättare att snabbt länkdumpa och diskutera i denna samlingstråd.

Vi uppmanar er därmed att hitta och sprida alla inkallelser till demonstrationer, events, aktionsrapporter, analyser, mm. från såväl Sverige som utomlands. Sprid även denna tråd i alla era kanaler! Låt oss dra vårt strå till stacken och använda det sidan är bäst till, att samla och sprida information.

Gatorna.info

Kommentarer

@Marusya

Hur vet du att ”svenska vapen kommer aldrig komma ens i närheten av ukrainska anarkister”? Har du tillgång till någon särskild underrättelseinformation?

Jag håller egentligen med det mesta du säger. Men på vilket sätt strider detta mot svensk/västerländsk vapenleverans till Ukraina? Det är bra att ta emot flyktingar och det är bra att ukrainska motståndskrafter får konkret praktiskt stöd att bekämpa den ryska krigsmaskinen.

Om du ser någon uttalande från ukrainska anarkister där de kritiserar västerländsk vapenleverans länk gärna.


Cathy

@cathy

jag tycker att du har en ganska ensidig och dogmatisk ställning till detta. Du behandlar texter som bibeln och åsikter som axiom. Du har absolut inget bevis till att anarkister kommer att få tillgång till vapen. Du spekulerar liksom jag. Men jag tycker fortfarande att din inställning är naiv och reaktionär. Att stödja västerländska vapen och stänga ögonen för NATOs imperialist roll gör mig att ifrågasätta din politiska verklighetsanknytning. Menar du på allvar elker trollar du?

infantil

@infantil

Jag väljer att lyssna på ukrainska anarkister istället för att komma med gamla stalinistiska dogmer. Ontologiskt är personlig erfarenhet inte den enda källan till kunskap men en viktig sådan. Ja, anarkister i Ukraina kan den hela grejen bättre än vi här i Sverige och därför bör vi lyssna på dem.

Jag vet inte om ukrainska anarkister får tillgång till västerländskt vapen och en bör inte skriva om sådant även om en vet. Jag däremot vet att ukrainska väpnade styrkor får tillgång till västerländskt vapen och att anarkister är engagerade i dessa styrkor. Då är ekvationen enkel: västerländsk vapen = eventuellt vapen till anarkister. Ingen västerländskt vapen = mindre vapen till anarkister. Och fler ryska stridsvagnar eftersom svenska pansarskott kan minska antal av ryska stridsvagnar.

Västerländska vänsteraktivister vet bäst som vanligt. Men försök kontakta ukrainska anarkister och säg: ingen svensk vapen till Ukraina. Eller du borde kontakata kurderna i Rojava 2015 och säga: ingen amerikanskt vapen till YPG/YPJ.

Jag kan ana vilka svar du får/skulle få.

Cathy

Jag bor varken i Sverige eller är västerländsk vänsteraktivist. Du låter som någon som kommer från Ukraina. Är du på plats? Deltar du i något anarkistkollektiv i Ukraina?

Vapen kan hamna på olika ställe på olika sätt. Jag letar efter någon text eller internationell kallelse från Rojava eller Kobani som tvättar den västerländska imperialismen och ber stater för vapen. Nada!

Jag försöker förstå fortfarande om du är någon slags provokateur.

infantil

@infantil

Säpo är det ni? :)

USA har skickat vapen till Rojava på löpande band innan Trump börjat dumma sig, Ukraina står inte ens nära. YPG/YPJ kunde naturligtvis avstå från detta stöd om det vore oacceptabelt för dem. Men nej. Dessutom planerade kurderna sina militära operationer tillsammans med amerikanska militär, YPG/YPJ koordinerade sina offensiver med det amerikanska flygvapnet etc. Denna typ av stöd får Ukraina inte och kommer inte få, inte i nära framtid i alla fall.


Cathy

Lots of people have been asking about how to get their boots on the ground, now there's a system!

https://medium.com/@blackheadquarterinua/the-resistance-committee-eng-49056e2d0e84

The idea is reaching the country via the International Legion set up by the Ukraine govt, while getting in touch with the anarchists to make sure you end up with the good part of the resistance. form:
https://cryptpad.fr/form/#/2/form/view/hBuD-tMB+OReU2HS45BJ2JUgyDqtBfBE9UWGF2eLe9k/

Obviously nobody reading this will actually do this thing but as a thought experiment, if somebody hypothetically wanted to do this, I would strongly recommend using Tor, Linux computers, and secure (non-Google-services, non-Apple) burner phones with anonymous SIMs exclusively. your government might be supporting Ukraine <u>no</u><u>w</u>, but Western govts supported Rojava militarily once, and these days ex-volunteers get intensely criminalised. Govts do <u>not</u> like free fighters, and no govt is on your side, no exceptions.

More info on the anarchist resistance can be found here:

https://linktr.ee/Theblackheadquarter

Anon

@cathy

om vi var Säpo då skulle vi vara på samma sida ju. ;)

infantil

@infantil

Nej jag står inte på statliga säkerhetstjänsters sida och de inte står på min heller. Du får alltså dra åt helvete om du är från säpo.

Jag känner att jag är färdig med denna diskussion. Jag har förmedlat de faktiska sakförhållandena som de speglas i de ukrainska anarkisternas texter och lyft fram deras perspektiv. Den som kan se, ser. För min del får det vara nog. Jag är ingen ”infantil”, till skillnad från "infantil", och ingen proffskomiker, till skillnad från presidenten Zelenskij, så håller inte på med löjligheter.

I övrigt hänvisar jag till Anons värdefulla kommentar.

Cathy

Herregud folk. de pågår ett krig. Se upp för botar o troll.

rödsken

At diskutera vem i en tråd som detta som är säpo är nog inte så produktivt.

Däremot borde ni tänka på vad rörelse det är som två gånger på under 10 år försöker locka volontärer från långt till vänster, till krig under kommando av militära grupper som öppenbart är i händerna på västerländsk militär underättelse. En förutsättning för den typen av hjälp båda YPG/SDF och Ukraina mottagit av USA och andra NATO-länder.

SÄPO eller CIA...

Tidigare Sida 2

Kommentera

captcha