Inlägg

2021-05-20

Malmö, Sweden. Action against Israeli company Eden Springs

On the night of May 20, we carried out a symbolic action against the office of the Israeli Bottled Mineral Water company Eden Springs. This company is famous for extracting water from the Salukia spring in the Golan Heights. Eden Springs economically supports the Israeli military machine, and this has become a reason for the action. We throwed red paint to the office and wrote "Eden Springs profits on Palestinian blood". This action is an act of solidarity with Palestinians, victims of the Israeli state's policy of mass murders and ethnic cleansings.

All over the world voices are heard in support of oppressed Palestinians, and our action is one of them. When military aircraft kills innocent people by bombs, you need to act. With the tools available to us, we chose a method that allows us to draw attention to the mass murders in Palestine.

We believe in a peaceful cooperation of various ethnic and religious groups beyond state borders. We see how the state of Israel, by the policies of apartheid and ethnic cleansing, prevents this cooperation. Condemning all forms of Anti-Semitism, we will continue to support the struggle of Palestinians for their rights to live in their homes, for a future without constant shelling, resettling and bombing. We welcome revolutionary impulses in the Middle East and around the world.

Struggle for land and freedom!

Attack on Palestinians!

Kommentarer

Bra poänger, Fuck antisemitism och Antirasist. Om Palestinarörelsen ska kunna vara en trovärdig rörelse behöver antisemitiska element bort. Det behövs dialog och mer kunskap om vad antisemitism är. Kunskapen är låg i Sverige för vi har alltid varit ett antisemitiskt land. Antisemitismen är mycket stelnade uttryck som man knappt tänker över är antisemitiska för de är så vanliga. Risken är att folk uttrycker sig antisemitiskt fast de saknar intention att vara det. Man kanske inte tänker över hur man uttrycker sig. Men man tar liksom ett steg fram två steg bakåt då. Man är inte trovärdig och man bidrar till rasism. Vänstern är för dålig på att hantera det här. Vänstern i Sverige speciellt. Det behöver förändras. Det är inte antideutsche utan det är för Palestinarörelsens bästa . Det är ett sätt att växa och utvecklas som rörelse. Det är viktigt nu med det som sker i Israel-Palestina.

Bra att det tas upp och hoppas folk kan vara öppna för att lära sig ett och annat. Det är vägen framåt!

Linnea

@Fuck antisemitism på riktigt: jag kan när jag läst min text inte se att det du skriver står någonstans. Jag beskrev samhället utifrån hur det idag är, inte hur ett samhälle borde vara. Förresten är detta helt of topic och du försöker byta ämne till något som inte handlar om samtalsämnet som diskuteras. Konstigt, för du skriver i tråden med namnet Fuck antisemitism på riktigt, ändå vill du inte diskutera antisemitism.

@: Hur tjänar företaget pengar på palestiniernas utsatta situation? Företaget tjänar pengar på sina produkter, med ingridienser från Syrien. Jag har redan förklarat det här tusen gånger: man kan rikta kritik mot Israel. Men man behöver inte göra det genom antisemitiska figurer. Det finns så många sätt att använda ett språk, så varför återanvända de klassiska antisemitiska myterna. Jag förstår inte hur du har mage att kalla det okamratligt, men ja det klart att jag är okamratlig, för den som uttrycker rasistiska stereotyper om mitt folk är ju inte min kamrat. Du är sjuk i huvudet om du inte förstår det. Du hade förstått det om det avsåg en svart person som blev kallad n-ordet. Det går inte att göra någon annan tolkning tyvärr. Det hade lika gärna kunnat stå segerhälsningen på bilden, för att det är lika stereotypt antisemitiskt. Jag tolkar inte varje referens till blod som antisemitisk, jag tolkar ovan så efter som att den är en kopia av andra antisemitiska myter som anspelar på blodsanklagelser, och det ovan gör också det. Det är en av de mest kända antisemitiska myterna. Jag exkluderar inte Israel från någon jävla kritik. Man får rikta exakt vilken kritik man vill emot Israel, så länge man inte gör det genom antisemitiska stereotyper. Om du inte fattar, skriver jag i versaler nu: JAG KRITISERAR INTE ATT MAN KRITISERAR ISRAEL, JAG KRITISERAR _HUR_ MAN KRITISERAR ISRAEL. Jag delar analysen av vad som sker i Israel-Palestina, vilket jag också har framfört jättemånga gånger, och jag har inte framfört någon övrig analys, men som sagt, jag kritiserar på vilket sätt man uttrycker det. Jag känner att den här diskussionen ger mig exakt noll och jag upprepar exakt samma sak gång på gång, du har uppenbarligen inte läst konversationen, ett tips kan vara att göra det innan du skriver. Den som inte vill förstå något kan jag i övrigt inte tvinga förstå något.

Fuck antisemitism

@Linnea kan du precisera hur grundlösa anklagelser mot kamrater eller försvar av den etnonationalistiska apartheidstaten som kallades här för ”tillflyktsort för judar” utvecklar ”Palestinarörelsen” (vad är det)?

@Fuck antisemitism du diskuterar antisemitism med röster i ditt huvud. Aktionens budskap är glasklart: stora israelska företag som har tillgång till den internationella marknaden stödjer ekonomiskt staten Israels krigsföring. En rimlig individ fattar att din koppling mellan metaforisk uttryck ”palestiniers blod” och antisemitiska myter är väldigt långsökt och vilseledande. Det kan tillägas att du antingen medvetet försvarar staten Israel eller har noll kunskap om hur den fungerar.

Fuck antisemitism på riktigt

Fuck antisemitism är ett troll. Men låt mig bara slå fast att INGENSTANS finns det ens någon antydan om att judarna kontrollerar världen eller att dom dricker palestiniernas blod, eller någon annan antisemitisk nidbild i texten. Dom konstaterar bara att ockupationsmakten har blod på sina händer. Det är bara saklig fakta. Sjukt trist att tolka det så illvilligt och drastiskt och anklaga folk för något av det värsta man kan anklaga dom för. Du tror att det hjälper din sida men det stjälper den snarare i förlängningen eftersom antisemitism töms på all betydelse.. om det nu är det du försöker bekämpa på riktigt.

Sen har du ingen koll på konkret fakta angående vad som händer där borta och då är mitt förslag att du tar ett steg tillbaka och läser på innan du kommer hit och slänger en massa skit omkring dig, eller också frågar oss om texter osv som kan ge dig mer kunskap i frågan.

@

Jag har inte läst alla kommentarer. Men jag tycker hur som helst, vilket påpekats, att det är väldigt onödigt att använda formuleringen att de lever på palestiniernas blod när det just är en antisemitisk myt och detta handlar om ett israeliskt företag. Kämpa mot kapitalet och nationalismen, men blanda inte in antisemitiska myter.

Pumba

pumba: läs kommentarerna innan du uttalar di

Johnnwhat

Från Wikipedia: "Den israeliska armén tog Golanhöjderna i besittning och styrde det under militär ockupation 19671981, då Knesset genom en särskild lag annekterade området. Denna annektering har aldrig erkänts internationellt och Golan betraktas av FN och världssamfundet som Israelockuperat syriskt territorium."

"Områdets strategiska betydelse, både militärt och – kanske framför allt – som vattenkälla, gör att en varaktig överenskommelse förblir osäker. Galileiska sjön, som Golanhöjderna delvis gränsar till, är Israels viktigaste sötvattenkälla."

"Befolkningen på Golan utgörs idag till hälften av syrier och till hälften av israeliska bosättare."

"Den 25 mars 2019 beslutade USA:s dåvarande president Donald Trump att USA formellt erkänner Golanhöjderna som israelisk mark."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Golanhöjderna

Det här är alltså det område som företaget har sin verksamhet och som naturligtvis är en förutsättning för att dom ska kunna fortsätta profitera på sin produktion. Därför har dom en direkt koppling till den israeliska statens våldsamma expansionssträvan och är medskyldiga till dom brott som har begåtts och begås där. Saklig, konkret kritik alltså, inte antisemitiska myter.


faktakollen

Johnnwhat: jag behöver ju inte läsa alla kommentarer om jag bara kommenterar inlägget. Eller hur? Så vad menar du med att jag ska läsa kommentarerna innan jag uttalar mig? Det är väl inte relevant om jag kommenterar inlägget?

Pumba

"Fuck antisemittism" skriver:

"Utöver att jag ville medvetandegöra hur en antisemitisk myt reproducerades, blev jag sårad över att för kanske tusende gången se det som står ovan, en rasistisk och stöttande stereotyp, riktas mot mitt folk. Så barnsligt av mig."

Jag ska inte uttala mig om vem ditt folk är. Men oavsett hur du definierar det: Hur kan uttalandet riktas mot ditt folk? Uttalandet riktas mot staten Israel. Den riktar sig mot en kolonistat. Vem som inte deltar i eller stödjer denna stat och dens handlingar riktas kritiken mot?

Har varit politisk intresserad och aktiv i många år. Känner mig igen i at symboliken med blod är som det påpekas många gånger påpekats här jättenormal när det rör sig om orättvisa krig och annat blodigt förtryck.

Den antisemittiska stereotypen måste i en sådan sammanhang identifieras t.ex med dens konspiratoriska natur. Men detta kritiserar Israels krig där man bokstavligt talat kan se blodet rinna på tusantals videoer och bilder. Och profit skapas, det är öppet för hela världen att se. Et annan sida av denna stereotyp är at det skulle vara ritualer eller en naturlig blodtörstighet hos judar. Ingen sådana påstander kommer fram, och istället är motivet profit även nämnt klart och tydligt. Blodet är bara uttrycket för dessa tragedier som skapas.

Blodet slutar att rinna först när det Palestinska motståndet krossar Israel. Det judiska folk kommer ju leva kvar i båda Palestina och världen trots det. Så skulden för blodbadet ligger ju på staten Israel, inte judar.

Israel måste upphöra

Djupt tragiskt att höra hur vi som skall vara vänster sjunkit ner i rasist-träsket. De enda som jublar över en attack som denna är nazister, NMR, rasister och de islamistiska grupper längs ut på högerkanten som vi INTE vill stödja. Vänstern skall bekämpa fascism, inte vara fascister, inte utöva fascism.

Detta är ett öppet rasistiskt dåd och jag hoppas att det verkligen är nazister som ligger bakom och inte en av våra egna. Isåfall måste vi utesluta dem, vidta åtgärder och tänka om.

Malmo 4-ever

Men sluta nu ditt troll. Du har blivit besegrad.

Troll Slayer

Besegrad? Du vet inte vad du pratar om...

Jag har inte skrivit på denna sidan sedan innan jul. Men dessa rasse-övergrepp har gått för långt, och riktiga vänstern måste nu säga ifrån. Angreppet var ju inte mot Israel, utan mot judar.

Sedan är kommentarerna här mer än lovligt naiva. Som efter israel har krossats "Det judiska folk kommer ju leva kvar i båda Palestina och världen trots det."

Vi har bevis på att det INTE kommer bli så. Judar kan idag INTE leva i arabiska länder i israel. I gazaremsan finns exakt NOLL judar kvar, trots att de var i majoritet där för 100 år sedan. Den enda multikulturella staten i mellanöstern är idag israel. Förut var även Libanon det, men Hizbollah m.fl. har förstört denna idyll och stat.

Malmo 4-ever

Den "riktiga vänstern" som är i solidaritet med staten Israel som är den enda multikulturella staten i mellanöstern... Finns du på riktigt?

enhörning

nej han finns inte på riktigt. don’t feed the trolls

Troll Slayer

Tidigare Sida 2

Kommentera

captcha