Inlägg

2018-03-07

Info om Samordnaren, Socialstyrelsen och vänsteraktivister

För några månader sedan kom det till vår kännedom att samordnaren mot våldsbejakande extremism uppmanat socialstyrelsen över hela landet att samla in information och vara allmänt vaksamma mot bl.a. medlemmar i SUF. Vi vet sedan tidigare att staten, och särskilt samordnaren mot våldsbejakande extremism ser oss som ett problem, just eftersom vi utgör ett hot mot den borgerliga staten. Att Socialstyrelsen samlar information om oss är heller inte helt nytt, men vi tycker det är viktigt att sprida information när staten förföljer oss, vare sig det är snuten som gör det eller om staten uppmanar människor som jobbar med socialt arbete att ange våra medlemmar. Oklart är om informationen ska användas till att klasssificera vår verksamhet som ett socialt problem eller om det är för säpo och polisen det görs. Staten har ingen rätt att kräva information om vilken politisk organisation folk är organiserade i och absolut inte trakassera någon för det. Med detta sagt finns det vad vi vet ingen orsak att oroa sig för socialstyrelsen eller socialtjänsten, men var vaksam och sprid absolut ingen information om vänsteraktivism till någon myndighet eller till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism!

Hör gärna av er till vår mail lund@suf.cc om ni har mer info som rör socialstyrelen och vänsteraktivism.

SUF Lund

Kommentarer

Kan ni inte fråga AÅA:s medlemmen som jobbar åt samordnaren mot våldsbejakande extremism om mer info?

våldsbejakande extremist

Bästa kommentaren ^

P

Tog AÅA någonsin avstånd från Lundstedt? Eller är det ok att vara medlem i förbundet och sälja information till snuten?

Golare har inga polare

Dom gjorde aldrig det -före detta medlem här dessutom.

P

^Jag undrar också om dom tog avstånd...

?

Alltså detta kommentarsfält visar ju mest att det finns ett behov av verifierade kommentarer här, så att det inte finns utrymme att trolla en post med något helt annat. Lägger till det på min Gatorna-önskelista!

P.s. "Ta avstånd" är något som hör hemma på Nyheter 24 och i debatten om debatten, annars är det helt ointressant.

Anonymous

Jag håller med om att gatorna hade mått bra av verifierade kommentarer. Ett problem är dock att vi inte har någonstans att diskutera rörelsen vitt och brett. Det är, gissar jag, anledningen till att kommentarsfältet ibland kommer att handla om andra saker än artikeln i fråga.

Kan också hålla med om att "ta avstånd" var dåligt formulerat då jag borde skrivit något av följande: "fick Måns Lundstedt någonsin stryk för att han skadade hela rörelsen?" eller "är Måns Lundstedt fortfarande med i AÅA eller har de, som en vettig grupp hade gjort, kastat ut den lilla golarråttan?" etc etc.

Golare har inga polare, utom AÅA

Hej,

Gatorna har en viss policy. Så länge kommentarerna inte bryter mot det kan vi inte censurera. Det är öppet till olika tolkningar vad trolling är för något och hur kan man definiera "verifierade kommentarer". Vi modererar så gott vi kan!

Gatorna välkomnar kamrater som är intresserade av att komma med kollektivet och moderera! Skriv till gatorna@riseup.net

Kamratligen,

/gatorna

Gatorna

Jag tänker mig ett system med användare, så att någon man kan se är en betrodd kommentator eller någon som t.ex. bara skriver för att blåsa liv i internt jidder eller sånt som tas mellan organisationer. Men förstår om det är svårt, och tycker att ni gör ett jättebra jobb med sidan!

Anonymous

@Anonymous gatorna fungerar som indymedia. Tanken är att vem som helst ska kunna skriva och inte bara betrodda kommentatorer. Det innebär risken att trollar eller andra som vill provocera utnyttjar sidans öppenhet. Det kan vi lösa bara genom moderering. Vi försöker men flera behövs. Som sagt, skriv till oss om du är sugen på att vara med och hjälpa till.

Tack för din input! Upskattas mkt

En från admin kollektivet

apropå moderering så släpptes inte min kommentar om att det här kommentarsfältet är fyllt till bristningsgränsen av tuffa grabbar som leker balla på Internet. Däremot att tuffa grabbar som leker balla på Internet får kommentera fritt verkar inte vara ett problem.

Antar att det är så att tuffa grabbar som leker balla på Internet är vad gatorna.info utgörs av dock. Man måste ju känna sin målgrupp.

Värsta balla vänstersnubben

@Värsta balla vänstersnubben

din kommentar blev tillräckligt tuff nu. Bravo!

uttråkad anarkist

Kommentera

captcha