Inlägg

2019-01-01

Försök av polisen att rekrytera informatör.

Detta är en liten historia om en grupp snutar som jobbar med att rekrytera informatörer inom den autonoma miljön.


Syftet med denna text är att dela med sig av dessa erfarenheter för att motarbeta snutens försök att snoka. Om du varit med om något liknande, dela gärna med dig av dina erfarenheter.


En person som befunnit sig i den autonoma miljön i Malmö under flera år berättar om hur hen blivit utsatt för ett försök att rekryteras som informatör under slutet av 2018.



En dag på möllan i september gick jag på gatan och en person kom fram till mej och frågade efter vägen till rawfood house. Jag svarade och tänkte inte mer på det.


Två-tre veckor senare på ABF har jag ett bokat möte och när jag lämnar mötet kommer samma person igen, som är där för att få hjälp med en studiecirkel. Vi pratar lite om musik och poesi och vi verkar ha samma intressen.


Ungefär två veckor senare kommer jag ut från ett bokat möte med en vän på ett fik, och där stöter jag in i personen igen. Vi börjar prata om hur märkligt det är att vi stöter ihop, för de bor inte i Malmö. Denna gång är de två personer och ber mig hjälpa till att redigera en text. Vi byter telefonnummer för att kunna höras igen om texten. De uppträder smickrande och ger komplimanger om saker jag har gjort.


Vi hörs lite på sms, de vill ses och få hjälp med texten. Jag är sjuk kan inte ses, det hela känns lite jobbigt, de är påstridiga.


Jag går med på att ses igen, tre-fyra veckor senare på ett falafelställe för att jag ska tittar texten. Jag kommenterar, ger råd, annars pratar vi inte om något speciellt.
De säger att de ska tillbaka till Malmö om några veckor för att hjälpa en vän att flytta. De vill då åka till bokskogen och bjuder med mig.


De kommer till Malmö och vill ha med mig på en utflykt till bokskogen. Det är väldigt blåsigt väder och jag känner att de är väldigt påstridiga. Jag följer med mest för att få det överstökat. De kommer i en stor vit skåpbil de har med sig fika. De vill direkt sätta sig ner och fika när vi kommer ut till bokskogen.


Då berättar de att de är poliser och vill att jag ska jobba för dem. De säger att de haft koll på mig sedan 2013. De säger att jag är viktig för dem för att jag befinner mig i en politisk miljö och för att jag bor på Seved.


Jag ber dem dra åt helvete, går därifrån och får lifta tillbaka till Malmö.


De försöker kontakta mig igen via sms, då byter jag telefon och telefonnummer. Efter det har jag inte sett eller hört något från dem.


Personerna kallar sig Anna och Jossan och är 40-45år.


Jossan har mörkt lockigt hår, vit, med ett avlångt ansikte och cirka 170 centimeter lång, påstår sig komma från Kristianstad.
Anna är kort, vältränad, vit, med mörkt permanentat hår, påstår sig komma från Växjö.


(A)

(A)

Kommentarer

Fy fan vad jobbigt och vad stark du är som sa ifrån och bara gick!

Tack för att du delar med dig av upplevelserna, det är så viktigt för att vi ska kunna stötta varandra mot staten.

Kärlek, styrka och kamratskap

U

Har "Anna" ett födelsemärke av något slag i pannan? I sådana fall kan det röra sig om samma Säposnut som tidigare kontaktat folk i Malmö. Pratar småländska.

OG

Bra jobbat, och bra att det publiceras!

Någon

Så bra att du delar detta! So brave!

anarkist

Tack för att du delar med dig, starkt gjort. Viktigt att vi sprider dessa lärdomar!

En reflektion... du kan ju omöjligt vara den enda som blivit utsatt av snutarna på det här sättet. Är det inte obehagligt tyst om liknande påhopp, var är alla andras berättelser?

Så, en vänlig uppmaning till andra som blivit utsatta men inte delat med sig, kliv fram!

LI

Enig i vad LI skriver, var är alla andras stories? Är tystnaden ett tecken på att vi redan har golare bland oss?

Var uppmärksamma och försiktiga kamrater!

XXX

Kommentera

captcha