Inlägg

2020-10-17

Filmeecension: Hur skulle ett fascistiskt maktövertagande ske?

Såg precis filmen Danmarks Sønner (Sons of Denmark). Det är en näraliggande dystopi, fick mig att tänka på De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, om ett Danmark efter ett terrorattentat på Nørrebro.

En populär paddliknande fascistledare (som säkert baseras på en verklig sverigeaktuell dansk partiledare) går till val på etnisk rensning och skarpa skott mot brottslingar. Han får allt högre väljarstöd. Samtidigt blir attentaten från högergruppen Danmarks Söner allt mer organiserade.

De som drabbas gör desperat motstånd - men vad kan de egentligen göra?

Det finns inte mycket i filmen som ger en fingervisning om hur vi bör organisera oss antifascistiskt - breda folkliga rörelser syns inte alls. Men det är något i dynamiken mellan rumsren fascistledare och gatuvåldet som känna autentiskt, som att det är något liknande som skulle hända vid ett fascistiskt maktövertagande i Danmark (eller Sverige).

Så se den - men prata gärna efteråt med dina kamrater om hur ett verkligt effektivt motstånd hade sett ut. Hur ser den sociala rörelse ut som de utsatta människorna i filmen så desperat skulle behöva?



Danskjävel

Länk: https://thepiratebay.org/description.php?id=34434779

Kommentarer

DJ

Orkade inte kolla mer än 15 min, men kul med filmtips och tillhörande frågeställning! Det går ju ibland att få inspiration och ideer av "kultur"/film, osv. Tankar och ideer on topic frågeställningen/ämnet har jag ändå. :)

Annan bra film: Nebel im August.

the_fuckup

Kommentera

captcha