Inlägg

2018-08-14

Därför är V inget för mig

Idag (13/8) började Ekots partiledarutfrågningar med Sjöstedt. Jag har inte röstat i ett riksdagsval sen 2002, men erkänner att jag ibland varit lite frestad. I valkompasser och dylikt får jag alltid högst på F!, V och Mp. Mp är uteslutet för mig numera, bl.a. efter mandatperiodens haveri. Och idag efter att ha lyssnat på intervjun med Sjöstedt inser jag att V absolut inte kommer att få min röst i riksdagsvalet. Vi går inte ihop, alls. Varför?

Vänsterpartiet vill stärka försvaret, medan jag är en övertygad antimilitarist.

V accepterar att migrationspolitiken skärptes. Även om de är kritiska till stora delar av förändringarna vill de ha effektivare deportationer av “människor som är här illegalt”, och ser nödvändigheten av inre gränskontroller.

Sjöstedt är kritisk till idén att lyfta fram civil olydnad som samhällsförändrande kraft i högstadieundervisning.

Sjöstedt tycker det är fel att “inskränka yttrandefriheten” för Sd genom att som Ung Vänster på en del platser störa deras torgmöten. Det är, enligt Sjöstedt, polisen som avgör hur lagen ska tolkas på plats, och Sjöstedt tar med andra ord polisens och Sd:s parti mot det egna ungdomsförbundets antifascistiska arbete.

Och detta säger Sjöstedt utanför regeringsmakten, i och för sig under det att han pressas med i princip enbart liberala högerinriktade frågor. Men i regeringsställning, då kan vi vara säkra på att V, precis som Mp, med glädje skulle ge med sig ytterligare högerut och i auktoritär riktning.

Så, om jag ibland frestats att överge min antiröstningslinje till förmån för att hångla lite med V är jag nu botad från den villfarelsen. Vi funkar inte ihop.

(Det går så klart som vanligt fint att kommentera, gilla, ogilla, kritisera, halvgilla o.s.v.)



Text tagen från Jonas Lundström

Kommentarer

F! är för mig inget alternativ heller. Eftersom politiker skiter i folket, oavsett vad dom säger och lovar och har för program. Så fort politiker får makt, genom att sitta i parlamentet, och har sina egna feta löner, sina egna förmåner dom sett till att gett sig själva - tex att gå vid 50 i pension med en pension på minst 60 000kr i månaden . Men folket ? Låt dom jobba tills don år 75, gärna mer. Med en pension som det inte går att leva på! Varför ska vi gå med på den här skiten genom att hålla på att rösta på dom? Sossarna ....dom trodde att dom kunde ta arbetarklassen för givet, helt plötsligt och sedan liberaliserades dom för dom ville locka medelklassen. Nu straffas S hårt för sveket över hela Europa och det är rätt åt dom! Det är delvis S fel att SD är så starka/

Vad håller V på med nudå? V var det enda parti som liknade S när dom fortfarande brydde sig om arbetarklassen.

Jag ver inte jag. Jag skiter i att rösta för första gången i mitt liv. Jag har alltid röstat på V förr.

Men jag vill se en social revolution. Vi behöver inga parlament . Vi behöver inga övergödda och överflödiga politiker. Dom får mig att må illa. Hur kunde jag gå på detta? Det är obegripligt.

Men för att visa att jag använder min rösträtt kan jag alltid rösta blankt. Om jag orkar. Och just nu känns jag inte så motiverad .


Istället för att läsa Åsa Linderborg och Göran Greiders bok om det populistiska manifestet är jag mer intresserad på böcker om anarkism.


M

M, det här känns som att du bara kräker ur dig "anarkistiska plattityder"(generisk politikerförakt) om röstning för ryggklappningar. Detta är bara tomma hot om att inte rösta ingen bryr sig om, det finns förmodligen fler politiskt apatiska som röstar ur ren lathet istället för ett medvetet val. Sen, om vi kollar på F! och V och de kraven de lägger fram som folk vill ha, till exempel gratis mensskydd, hur lägger den utomparlamentariska vänstern fram detta? Det går inte att bygga en rörelse på att skrika "parlamentarisk politik är dålig", rörelsen måste också göra något.

antiparlmaantianarko

men vet du, precis som folk skiter i att jag inte röstar, skiter jag i att du röstar. Jag är inte ensam om att känna som jag hör just nu. Jag träffade en kamrat i somras som resonerade underligt nog precis som mig . Då är vi iallafall två stycken och vi bryr oss om varandra faktiskt. Även om dom flesta är som vanligt och röstar som dom alltid brukar och inte ifrågasätter ett skit. Allt är som det alltid brukar.

Jag har inte orkat läsa det populistitska manifestet , av ÅL och GG - men jag kan visst fatta att den boken bygger på viktiga saker som rörelsen kan som du efterlyser ”göra något”. Kanske inte genom att blicka bakåt utan hellre försöka komma på nåt nytt.

Det är många som är missnöjda just nu av många anledningar . Saker funkar inte i vårt land.

I min värld har ofta Moderaterna stått för missnöjet eftersom S varit så dominerande under stora delar av mitt liv.

Sossarna är i kris, inte bara i vårt land. Vänsterpartiet måste ta utrymmet som S lämnar efter sig.

Klassbegreppet måste införas igen. En klassanalys i Sverige visar att det finns ett vaakum .

Vilka klasser finns det? Hur stora är dom gentemot varandra?

Intressant diskussion om detta:

https://soundcloud.com/apansanatomi/klass-som-populism


M

Fast nu sa jag inte att jag röster heller, väl? Jag försökte ju lägga fram att du har rätt i grunden men allt det urkräkande av "amen dem tjänar pengar och skiter i folket" är uttjatat och substanslöst. Om det är något vi sett detta valet är det väl den utomparlamentariska vänsterns misslyckande att faktiskt ta tillfället i akt, vi har bara sett typ söderklubben sätta upp like coola affischer och SUF berätta om sin kampanj "Autonom" och sen glömma bort det igen.

antiparlmaantianarko

Det må vara uttjatat och innehållslöst , säkert. Icke desto mindre sant för det, än hur ur- djävulskt tråkigt det må låta som påminnas om eller vad än det är du reagerar emot om det. Jag vet inte, du kanske inte har röstat dom senaste tjugo åren, och är mycket långre fram än jag. Jag vet inte varför det skulle spela nån roll egentligen. Men du skriver att du ska rösta på FI . Om jag inre läser fel. Och det låter väl bra på sitt vis. Jag ser hellre att FI sitter med tungan på vågen än SD . Men jag känner mig ytterst pessimistisk..

Jag kan ju sätta mig in i alla historiska fakta som finns om anarkism (jag läser vad jag kommer över, på bibblan, på nätet, för att det är intressant). Nog behövs någon slags nutida analys också !? Mer intressanta argument för att vara anarkist. Vad är det då? Vi har inga profeter längre som förr i tiden vad jag kan se. Dom lyser lika mycket med sin frånvaro som vore det bibeln. Vad ska man säga? Vad får det att låta bättre? Det är ju som det är.

För mig känns det nytt att inget som Vänsterpartiet lockar med lockar iaf mig längre. Inte ens gratis nensskydd. Jag har tappat allt intresse för partiet tom Ali Esbati, och det är tråkigt och allt jag lyckas är att spy ur mig massa floskler .

Ändå känns det som en frihet att tänka och tycka vad man vill. Ingen, inte en enda människa - behöver hålla med mig. Inga fjärran kamrater eller okända nätverkare

Jag har svårt att se någon social revolution också , även om det är vad jag vill se.

M

PS:

Alla grupper vill väl ha flera till sig, och tror på organisering.. Men när det gäller anarkister är det inte så tydligt vart en kan ta vägen. Och möts nya intressanter med mobbarattityd dessutom är det ju ännu svårare. Som om dom vill vara ifred från andra som kommer och stör, eller vaddå? Som vore dom så speciella att dom inte klarar av nån. Och kommer andra så måste dom säga ”rätta saker”. Saker man kanske bara vet om man redan är ”inne”. Jävligt lätt att pissa på utomstående då. Om det finns grupperingar där ute någonstans av anarkister går det nog inte närma sig. Men att prata om organisera sig går bra- bara inte hos dom. Klaga på att Vänstern inte tar S tomma utrymme går också bra. Men håll allting annat väldigt vagt och otydligt . Vart ska en anarkist vända sig för att hitta likasinnade ? Finns det ens? Eller går alla för sig själva i sin egen bubbla? Skulle inte tro det! Att slå ner på den som vill närma sig- vad säger det om den som gör det? Vilka överklassfasoner- totalt utan solidaritetstankar på riktigt. Nej, gå där och va riktigt speciella då. Vi anda vi kan sätta oss på förlorarbänken och beundra er. Ni som vet. Kan. Och säger dom rätta sakerna. Är rätt. Ni som bara fann varandra en gång i tiden- lyckligt lottade , Lycka till i kampen. May the force be with you. Vi står här och heja på er . Vi som inte dög vara med

M

Jag vill bara påpeka att den här texten har tagits från min tidslinje och lagts in här under mitt namn utan min vetskap. Dålig stil (i bästa fall, obehagligt, i värsta fall). Det borde ha framgått att texten tagits utan min vetskap. Det var faktiskt en journalist som kontaktade mig apropå att jag "hade skrivit om röstningen på Gatorna". Om den har ändrats vet jag inte, jag har inte jämfört texterna, men jag tror inte det.

Jonas Lundström (for real)

Vi visste inte om det Jonas. Vi trodde att det var du som postade den här. Vill du att vi ska ta bort det eller ange att den har tagits från din tidslinje utan din vetskap?

Gatorna

Kommentera

captcha