Inlägg

2020-08-20

Corporate social media and digital censorship – Enough 14 banned on Facebook

Last night the Enough 14 Facebook page was banned. A statement by some of the Enough 14 collective on corporate social media and digital censorship.

Published by Enough 14.

Facebook has deleted multiple pages, our Facebook page was just one of many pages that were banned from Mark Suckerberg’s corporate social media platform. Among the many other pages that were banned by Facebook are CrimethInc, Its Going Down, the PNW Youth Liberation Front and Sole.

In a statement Facebook said:

Today we are taking action against Facebook Pages, Groups and Instagram accounts tied to offline anarchist groups that support violent acts amidst protests, US-based militia organizations and QAnon.

This quote shows that the people that decide which content is censored, actually don’t know what they are doing. There are no “offline anarchist groups” which support far- right groups like QAnon. How much police Facebook pages were taken down by Facebook? The police that is responsible for numerous deaths and carries out “violent acts amidst protests“. And what about pages of states that invaded other territories? Facebook has no problem with violent groups, as long as those groups are part of, or working for, the ruling class.

The Facebook action is a direct result of pressure by the Trump administration to crackdown on anarchist and antifascist groups after the police murdered George Floyd and the revolt that followed. Its a crackdown on social movements that comes after Donald Trump demanded this crackdown in a series of social media posts during the past months. Although we are based in Europe, we reported a lot about the ongoing revolt in the US and have many readers in who live on Turtle Island. That seems to annoy the Trump administration and accomplices like Mark Suckerberg.

Digital censorship is not new and we actually expected this repressive move by Facebook. Twitter also sharpend its “regulations”. Corporate social media are in the hands of the bosses, and it was a matter of time that they would crack down on anarchist projects.

To rely on corporate social media to spread our message isn’t the smartest thing to do and we actually hate Facebook and Twitter. We see the Facebook ban as an opportunity. It will intensify our efforts to build our own networks, on the street and in the virtual world. We started to build up our Mastodon account months ago, to get more independent from corporate social media and one of the reasons we opened the Enough Info-Café in December 2018, was to intensify our work in the neighbourhood again. Although the Enough space is in serious trouble because of German COVID 19 regulations, we do not intent to give up and close the project.

Let’s use the ban on Facebook as an oppurtinity to leave this corporate nightmare behind us and move on. Stuttgart, Utrecht and Paris show that there are many things to do. A new world is emerging. A world without Suckerbergs and Trumps. Its taking shape in the streets.

Some of the Enough 14 collective

<hr>

Further reading:

On Facebook Banning Pages that Support CrimethInc.com – And the Digital Censorship to Come by CrimethInc and Its Going Down: https://de.crimethinc.com/2020/08/19/on-facebook-banning-pages-that-support-crimethinccom-and-the-digital-censorship-to-come

A note on Facebook’s crackdown against US anarchist groups by Freedom News: https://freedomnews.org.uk/a-note-on-facebooks-crackdown-against-us-anarchist-groups/

Enough is enough

Länk: https://enoughisenough14.org/2020/08/20/statement-corporate-social-media-and-digital-censorship-enough-14-banned-on-facebook/

Kommentarer

Vi behöver verkligen en sajt likt danska Konfront, speciellt nu när anarkistiska sidor stängs ner på facebook.

Saknar Motkraft mer än nånsin, tyvärr är man fruktansvärt usel när det gäller internet och datorer, annars hade jag gärna varit med och startat upp nåt liknande.

Hade ett sånt initiativ startats hade jag själv gått in varje dag och kikat.

Hasse

Svar till Hasse:

Jag känner inte till den danska sidan men jag har tänkt på att ett svenskt anarkistforum skulle sitta fint. Eller kanske som ett Facebook i avseendet öppen för flera språk med grupper och sidor fast mer öppet för att vara anonym (Facebook kan stänga ner konton som inte är äkta) och utan att vara på börsen.

Jag är också dålig på datorer och har inte riktigt tid eller ork att lära mig. Min alla som gillar datorer: här har ni något att göra!

Lyktan

Lyktan: Om man vill ha ett liknande Facebook så har ju Mastodon pekats ut som ett frihetligt alternativ, men skulle helst vilja se en egen hemsida.

Men alla initiativ är bra initiativ!

Hoppas någon nappar ;-)



Hasse

Bra att facebook försvinner, att grupper och personer lämnar facebook och twitter. Kände inte till mastodon. Ska kolla in det senare.. någon gång/dag.

fuckup

@Hasse vad är felet med gatorna? Du skriver på en sida som redan finns och ger dig möjlighet att skriva att du behöver eller saknar något annat! Crazy!

Lasse

@Hasse och Lyktan:

Fattar inte heller vad ni är ute efter. Ni klagar att det finns inga alternativ, när det finns många. Vad är med diaspora t.ex.? Problemet är att folk är lat och hänger hellre på Facebook istället för dem bra alternativen. Så det är inte datanerdsen som har nånting att göra, det är vanligtvis dem icke-nerds som måste röra på sig!

Frasse

Frasse har rätt, i att det finns alternativ. Men alltså det ena(glömt vad det hette) kändes som det sög lite, fast jag ska kolla mer noggrannt på det någon dag.

Det optimala är alltid att träffa/prata med mänskor irl. Men det behövs bra/bättre metoder/sätt på internet också. Facebook är ju ap-dåligt/livsfarligt.

Censurerade resten av min kommentar, eftersom jag dricker sprit och tänkt gå och sova sen.

the_fuckup

Svar till Frasse:

Det jag är ute efter är alternativ till Facebook. Det kanske finns redan, vad vet jag? Mastodon och Diaspora har kommit upp som förslag. Tackar! Jag ska kolla på det. Men det får väl ändå erkännas att vetskapen om dessa plattformar är bristfälliga jämfört med Facebook?

Litet svar till Lasse:

Det är stor skillnad på hur Gatorna och Facebook fungerar som du vet. Det är nog dessa extra funktioner som saknas.

Lyktan

@Lyktan vilka funktioner saknas? Vi är väldigt intresserade.

En från gatorna

Svar till En från gatorna

Gatorna är väldigt bra på sitt sätt. Jag menade att lyfta skillnaderna mot Facebook. På Facebook har man ett konto, kan gå med i grupper, följa sidor som man inte kan här.

Lyktan

Kommentera

captcha