Inlägg

2020-10-09

Aktivisttips - fortfarande aktuellt.

Aktivisttips. Fem aktivisttips hämtade från berättelsen i Fatemeh Khavaris bok ”Jag stannar till slutet”.

1. Ring runt

Inför sittstrejken så ringde Fatemeh hundratals personer och frågade om de ville vara med. Om du inte kan träffa alla, så är telefonen det näst bästa alternativet. Glöm facebookevent, twittertaggar och mass-SMS. För att verkligen få folk att komma så behövs en personlig kontakt.

2. Lägg inte energi på de kritiska

Ha en tillräckligt stor ringlista för att bara kunna säga tack och adjö till de som är kritiska till idén. Det är mer effektivt att peppa de som är med på grundidén. ”Skärp dig Fatemeh. Det ska spöregna. Det kommer inte att leda till något. Ingen är intresserad. Jag argumenterade inte emot dem som sa så, jag avslutade samtalet och ringde nästa person.”

3. En ny kampanj måste slippa historiskt bagage

Så här står det i boken: ”Kom ihåg att det är hemligt, sade jag till alla. Jag ville inte blanda in vuxna. Om vuxna människor skulle styra oss, eller om vuxnas organisationer skulle blandas in, så skulle vi fortsätta längs gamla vägar, som de redan hade gått. Vi var tvungna att gå vår egen väg och göra det själva.” Visst kan man låta sig inspireras av andra aktivism, och lärdomar från förr. Men framförallt måste man göra sina egna erfarenheter.

4. Stör den allmänna ordningEn demonstration på samma plats som sittstrejken hade inte uppmärksammats av någon. Alla protester som följer det vanligaste mönstret blir lätt ignorerade. Men att ta plats dygnet runt i 55 dagar är något annat. Med vetskapen om att ”rätten till protest väger tyngre än tillstånd” kunde denna aktion bli årets mest omskrivna. Eventuellt kan man också tacka nazisterna eftersom deras attack var det stora genombrottet för sittstrejken.

5. Fira när du vinner. Sittstrejken gav egentligen en mer tydlig vinst än egen lag, den så kallade gymnasielagen.egen lag, den så kallade gymnasielagen.egen lag, den så kallade gymnasielagen.egen lag, den så kallade gymnasielagen.någon folkrörelsekampanj på länge – en egen lag, den så kallade gymnasielagen.Men det var ingen total vinst, utan påverkade ett antal tusen flyktingar. Men det blir sällan en total seger, så därför är det viktigt att ta fasta på det som faktiskt sker: ”Det var en delseger att vi lyckats pressa regeringen till att överhuvudtaget fatta ett beslut. Att vi lyckats påverka till den grad att det skrevs om en kris i regeringen. Det var ett kvitto på att protester fungerar". Att läsa: Fatemeh Khavari:Jag stannar till slutet”. Norstedts 2018. ISBN: 978-91-1-308696-5

Jag stannar till slutet.

Kommentarer

Bra tips, och bra att det står tips och inte regler. Blir lite nyfiken på att läsa boken också.

Jima Beamo

Kommentera

captcha